MARKETING STRATEGY FOR THE FINNISH TOURIST COMPANY BASED ON SAINT PETERSBURG MARKET RESEARCH
Miroshnichenko, Julia (2014)
Miroshnichenko, Julia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612981
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on luoda alkavalle matkailuyritykselle markkinatutkimukseen perustuva markkinointistrategia.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa Pietarin matkailijoiden suhtautumista Suomen-matkailuun. Tutkimuksessa selvitettiin potentiaalisten matkailijoiden arvio Suomen matkailutarjonnasta sekä asiantuntijoiden (Pietarin matkailutoimistojen johtajien) arvio matkailutuotteiden potentiaalista. Tutkimus tuotti lisäksi asiakasprofiilitietoa, jossa mittarina on käytetty mm. ikää ja ammattia.
Tutkimus toteutettiin määrällistä lähestymistapaa käyttäen. Tutkimusaineisto koottiin tätä tutkimusta varten kehitetyllä strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomake muodostettiin iTravel/Elämyssihteerit Oy:n (toimeksiantaja) mallia hyödyntäen. Kyselyyn vastattiin joulukuu 2012 – toukokuu 2013 välisenä aikana. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin 40 matkailijalta (Pietarin viisumikeskuksen asiakkaita n=40), vastausprosentti oli 90, ja 13 asiantuntijalta (Pietarin matkailutoimistojen johtajat n=13), vastausprosentti oli 76.
Matkailijoiden kohtaaminen Pietarin matkailutoimistoissa oli haastavaa ja siihen liittyi usein ongelmatilanteita Suomen matkailuyrityksen markkinointi- ja hintapolitiikan kanssa. Matkailijoilla esiintyi paljon stereotyyppisiä asenteita Suomen matkoja kohtaan ja jonkin verran oman kulttuurin painottamista. Matkailijoiden yleiset asenteet Suomen elämyksellistä matkailun kehittämistä kohtaan olivat enemmän positiivisia kuin negatiivisia.
Tutkimus oli oman matkailuyrityksen strategisen suunnitelman markkinoinnin osa. Strategiankehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen tuloksiin perustuvien johtopäätösten mukaan oman matkailuyrityksen markkinointitaidoilla on positiivinen vaikutus siihen, kuinka edulliset hinnat ovat ja kuinka monipuolista ja vastuullista palvelua tavoiteryhmän asiakkaat saavat yrityksen internet sivuilta ja sosiaaliverkoilta.
Tästä tutkimuksesta saatua tietoa voidaan jatkossa käyttää matkailuyrityksen toiminnan, markkinoinnin, ohjeistuksen, prosessien, koulutuksen, rekrytoinnin ja oppimismateriaalin kehittelyn apuna.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa Pietarin matkailijoiden suhtautumista Suomen-matkailuun. Tutkimuksessa selvitettiin potentiaalisten matkailijoiden arvio Suomen matkailutarjonnasta sekä asiantuntijoiden (Pietarin matkailutoimistojen johtajien) arvio matkailutuotteiden potentiaalista. Tutkimus tuotti lisäksi asiakasprofiilitietoa, jossa mittarina on käytetty mm. ikää ja ammattia.
Tutkimus toteutettiin määrällistä lähestymistapaa käyttäen. Tutkimusaineisto koottiin tätä tutkimusta varten kehitetyllä strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomake muodostettiin iTravel/Elämyssihteerit Oy:n (toimeksiantaja) mallia hyödyntäen. Kyselyyn vastattiin joulukuu 2012 – toukokuu 2013 välisenä aikana. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin 40 matkailijalta (Pietarin viisumikeskuksen asiakkaita n=40), vastausprosentti oli 90, ja 13 asiantuntijalta (Pietarin matkailutoimistojen johtajat n=13), vastausprosentti oli 76.
Matkailijoiden kohtaaminen Pietarin matkailutoimistoissa oli haastavaa ja siihen liittyi usein ongelmatilanteita Suomen matkailuyrityksen markkinointi- ja hintapolitiikan kanssa. Matkailijoilla esiintyi paljon stereotyyppisiä asenteita Suomen matkoja kohtaan ja jonkin verran oman kulttuurin painottamista. Matkailijoiden yleiset asenteet Suomen elämyksellistä matkailun kehittämistä kohtaan olivat enemmän positiivisia kuin negatiivisia.
Tutkimus oli oman matkailuyrityksen strategisen suunnitelman markkinoinnin osa. Strategiankehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen tuloksiin perustuvien johtopäätösten mukaan oman matkailuyrityksen markkinointitaidoilla on positiivinen vaikutus siihen, kuinka edulliset hinnat ovat ja kuinka monipuolista ja vastuullista palvelua tavoiteryhmän asiakkaat saavat yrityksen internet sivuilta ja sosiaaliverkoilta.
Tästä tutkimuksesta saatua tietoa voidaan jatkossa käyttää matkailuyrityksen toiminnan, markkinoinnin, ohjeistuksen, prosessien, koulutuksen, rekrytoinnin ja oppimismateriaalin kehittelyn apuna.