Keskittyminen kadoksissa ja kaoottista? : kuinka saavuttaa oikeanlainen keskittymisen taso harjoitustilanteessa ja esityksessä sekä mitä tehdä keskittymisen kadotessa?
Haapamäki, Johanna (2014)
Haapamäki, Johanna
Yrkeshögskolan Novia
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061613018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061613018
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia keskittymistä harjoitustilanteessa ja itseesityksessä. Tutkin mitkä seikat häiritsevät keskittymistäni. Lisäksi tutkin mikä saa mielen
keskittyneeksi näyttämöllä ja miten pystyn saamaan takaisin keskittymiskykyni koettuani sen kadonneen kesken esityksen tai harjoitustilanteen.
Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmiin kuuluvat omat kokemukseni keskittymisestä ja omien kokemusteni reflektointi olemassa oleviin erilaisiin pohdintoihin laadukkaasta näyttelijäntyöstä ja korkeasta keskittymisen tasosta. Tämän työn myötä olen tullut tietoisemmaksi keinoista, joilla pystyn lisäämään keskittymistäni näyttämöllisissä tilanteissa.
Opinnäytetyön johtopäätös on, että keskittymisen tasoon pystyy vaikuttamaan erilaisilla tekniikoilla, kuten fyysisten tekojen metodilla ja kommunikoinnilla eri keinoin rekvisiitan tai kuvitellun vastanäyttelijän kanssa. Kehon on oltava rento, mutta valmis toimimaan.
Turhista kehon jännityksistä täytyy aktiivisesti pyrkiä eroon, jotta oikeanlainen keskittymisen taso olisi helpompi saavuttaa. Keskittyessä ulkoiseen kokemusmaailmaan enemmän kuin vaihtuviin sisäisiin tunteisiin pystyy keskittymisen suuntaamaan ulospäin ja siten välittämään paremmin aikeensa yleisölle. Keskittymisen kadotessa voi pyrkiä palauttamaan sen esimerkiksi siten, että siirtää huomion omaan hengitykseensä.
keskittyneeksi näyttämöllä ja miten pystyn saamaan takaisin keskittymiskykyni koettuani sen kadonneen kesken esityksen tai harjoitustilanteen.
Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmiin kuuluvat omat kokemukseni keskittymisestä ja omien kokemusteni reflektointi olemassa oleviin erilaisiin pohdintoihin laadukkaasta näyttelijäntyöstä ja korkeasta keskittymisen tasosta. Tämän työn myötä olen tullut tietoisemmaksi keinoista, joilla pystyn lisäämään keskittymistäni näyttämöllisissä tilanteissa.
Opinnäytetyön johtopäätös on, että keskittymisen tasoon pystyy vaikuttamaan erilaisilla tekniikoilla, kuten fyysisten tekojen metodilla ja kommunikoinnilla eri keinoin rekvisiitan tai kuvitellun vastanäyttelijän kanssa. Kehon on oltava rento, mutta valmis toimimaan.
Turhista kehon jännityksistä täytyy aktiivisesti pyrkiä eroon, jotta oikeanlainen keskittymisen taso olisi helpompi saavuttaa. Keskittyessä ulkoiseen kokemusmaailmaan enemmän kuin vaihtuviin sisäisiin tunteisiin pystyy keskittymisen suuntaamaan ulospäin ja siten välittämään paremmin aikeensa yleisölle. Keskittymisen kadotessa voi pyrkiä palauttamaan sen esimerkiksi siten, että siirtää huomion omaan hengitykseensä.