Terveydenhoitaja lapsen mielenterveyden edistäjänä neuvolan vastaanotolla
Aho, Riikka; Blomberg, Laura (2014)
Aho, Riikka
Blomberg, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081913497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081913497
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Suomen Mielenterveysseuran ja Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteistyötä ja on osa Suomen Mielenterveysseuran Turvallisin mielin 2012–2015
-hanketta. Opinnäytetyö keskittyy neuvolassa työskenteleviin terveydenhoitajiin ja neuvo-laikäisiin 0 – 6 -vuotiaisiin lapsiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten mielenterveyden edistäminen ilmenee las-tenneuvolan terveydenhoitajien ja perheen kohtaamisissa vastaanotoilla. Tavoitteena on tuottaa tietoa Suomen Mielenterveysseuran Turvallisin mielin 2012–2015 -hankkeelle siitä, miten havainnoiduilla vastaanotoilla mielenterveyden edistäminen ilmenee, mitä lapsen mielenterveyden edistäminen lastenneuvolan terveydenhoitajien mielestä on ja miten se toteutuu heidän työssään.
Aineisto kerättiin havainnoimalla neljää eri Järvenpään neuvoloissa työskentelevän tervey-denhoitajan vastaanottoa, joista yhtä havainnoitiin kahtena ja muita yhtenä päivänä. Ha-vainnot kirjattiin opinnäytetyöntekijöiden laatimalle havainnointilomakkeelle. Havainnointien jälkeen terveydenhoitajat saivat mahdollisuuden tuoda näkemyksiään esille reflektiivisessä keskustelussa tulosten valmistuttua. Näin saatiin arvokasta lisätietoa tutkimusotoksen olles-sa suppea. Havainnoitavia vastaanottoja oli yhteensä 18. Aineisto analysoitiin laadullisesti ja osa materiaalista havainnollistettiin kuvioihin IBM SPSS Statistics 21 -tilastointiohjelmaa apuna käyttäen.
Mielenterveyttä edistävät teemat nousivat monipuolisesti esille terveydenhoitajien vastaan-otoilla. Pitkät, luottamukselliset asiakassuhteet mahdollistavat terveydenhoitajia tukemaan perheen voimavaroja kokonaisvaltaisesti. Terveydenhoitajat pitävät mielenterveyden edis-tämistä tärkeänä osana työtään. Haasteena koetaan kiire, jolloin keskustelu saattaa jäädä pinnalliseksi. Mielenterveyden edistämisen teemoista keskustelua ei koeta vaikeana. Mie-lenterveyden edistämisen työmenetelmiä käytetään yleensä laajojen terveystarkastusten yhteydessä. Työmenetelmien käytön koetaan vievän vastaanoton aikaa, mutta niistä koe-taan saatavan tukea haastavammista asioista keskusteluun. Terveydenhoitajat toivoivat saavansa uusia mielenterveyden edistämisen työmenetelmiä, joilla voitaisiin käsitellä monta mielenterveyttä edistävää osa-aluetta sekä selkeitä ohjeita ja esimerkkejä näiden käyttöön.
Suomen Mielenterveysseura tulee käyttämään opinnäytetyön tuloksia hyödyksi suunnittelu-työssään.
-hanketta. Opinnäytetyö keskittyy neuvolassa työskenteleviin terveydenhoitajiin ja neuvo-laikäisiin 0 – 6 -vuotiaisiin lapsiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten mielenterveyden edistäminen ilmenee las-tenneuvolan terveydenhoitajien ja perheen kohtaamisissa vastaanotoilla. Tavoitteena on tuottaa tietoa Suomen Mielenterveysseuran Turvallisin mielin 2012–2015 -hankkeelle siitä, miten havainnoiduilla vastaanotoilla mielenterveyden edistäminen ilmenee, mitä lapsen mielenterveyden edistäminen lastenneuvolan terveydenhoitajien mielestä on ja miten se toteutuu heidän työssään.
Aineisto kerättiin havainnoimalla neljää eri Järvenpään neuvoloissa työskentelevän tervey-denhoitajan vastaanottoa, joista yhtä havainnoitiin kahtena ja muita yhtenä päivänä. Ha-vainnot kirjattiin opinnäytetyöntekijöiden laatimalle havainnointilomakkeelle. Havainnointien jälkeen terveydenhoitajat saivat mahdollisuuden tuoda näkemyksiään esille reflektiivisessä keskustelussa tulosten valmistuttua. Näin saatiin arvokasta lisätietoa tutkimusotoksen olles-sa suppea. Havainnoitavia vastaanottoja oli yhteensä 18. Aineisto analysoitiin laadullisesti ja osa materiaalista havainnollistettiin kuvioihin IBM SPSS Statistics 21 -tilastointiohjelmaa apuna käyttäen.
Mielenterveyttä edistävät teemat nousivat monipuolisesti esille terveydenhoitajien vastaan-otoilla. Pitkät, luottamukselliset asiakassuhteet mahdollistavat terveydenhoitajia tukemaan perheen voimavaroja kokonaisvaltaisesti. Terveydenhoitajat pitävät mielenterveyden edis-tämistä tärkeänä osana työtään. Haasteena koetaan kiire, jolloin keskustelu saattaa jäädä pinnalliseksi. Mielenterveyden edistämisen teemoista keskustelua ei koeta vaikeana. Mie-lenterveyden edistämisen työmenetelmiä käytetään yleensä laajojen terveystarkastusten yhteydessä. Työmenetelmien käytön koetaan vievän vastaanoton aikaa, mutta niistä koe-taan saatavan tukea haastavammista asioista keskusteluun. Terveydenhoitajat toivoivat saavansa uusia mielenterveyden edistämisen työmenetelmiä, joilla voitaisiin käsitellä monta mielenterveyttä edistävää osa-aluetta sekä selkeitä ohjeita ja esimerkkejä näiden käyttöön.
Suomen Mielenterveysseura tulee käyttämään opinnäytetyön tuloksia hyödyksi suunnittelu-työssään.