Asumistyytyväisyyskysely YH Kodit Oy:lle
Lehtinen, Minna (2014)
Lehtinen, Minna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081913496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014081913496
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää YH Kodit Oy:n asukkaiden tyytyväisyyden nykytila yhtiön palveluihin ja toimintaan. YH Kodit Oy on pirkanmaalaisten ja varsinaissuoma- laisten kaupunkien, kuntien ja säätiöiden omistama yhtiö, joka rakennuttaa vuokra-, asumisoikeus-, ja omistusasuntoja yli 30 vuoden kokemuksella. Työn tarkoituksena oli nykytilan selvittämisen kautta kehittää YH Kodit Oy:n toimintaa.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen, puolistrukturoitu kyselytutkimus sisältäen myös avoi- mia kysymyksiä. Kysely käsitteli asiakaspalvelua, kiinteistöjä, huoltoa ja isännöintiä. Kysely toteutettiin 2013 kesällä. Strukturoidut osiot analysoitiin SPSS- ohjelmistolla ja avoimet kysymykset analysoitiin.
Teoreettisen viitekehyksen muodostivat asumisen palvelut, asiakastyytyväisyys, asu- kastyytyväisyys, asumisviihtyvyys, asumistyytyväisyyskysely, asumisen tekijät, palvelu- kokemus, asunnon laatu, seniori ja palveluasuminen.
Kyselyn tulokset osoittavat asukkaista suurimman osan olevan tyytyväisiä yhtiön toimin- taan. Tyytyväisyyttä herätti varsinkin asiakaspalvelu, eniten toivomisen varaa jäi kiinteis- töpalveluissa. Työn lopussa on kehitysehdotuksia, jotka nojautuvat tutkimuksen tulok- siin. Kehityssuunnista oleellisin on markkinoinnin kehittäminen.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen, puolistrukturoitu kyselytutkimus sisältäen myös avoi- mia kysymyksiä. Kysely käsitteli asiakaspalvelua, kiinteistöjä, huoltoa ja isännöintiä. Kysely toteutettiin 2013 kesällä. Strukturoidut osiot analysoitiin SPSS- ohjelmistolla ja avoimet kysymykset analysoitiin.
Teoreettisen viitekehyksen muodostivat asumisen palvelut, asiakastyytyväisyys, asu- kastyytyväisyys, asumisviihtyvyys, asumistyytyväisyyskysely, asumisen tekijät, palvelu- kokemus, asunnon laatu, seniori ja palveluasuminen.
Kyselyn tulokset osoittavat asukkaista suurimman osan olevan tyytyväisiä yhtiön toimin- taan. Tyytyväisyyttä herätti varsinkin asiakaspalvelu, eniten toivomisen varaa jäi kiinteis- töpalveluissa. Työn lopussa on kehitysehdotuksia, jotka nojautuvat tutkimuksen tulok- siin. Kehityssuunnista oleellisin on markkinoinnin kehittäminen.