Anestesiasairaanhoitajan aseptinen osaaminen : tietotestin täydentäminen
Väänänen, Laura; Väänänen, Minna (2014)
Väänänen, Laura
Väänänen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082113523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082113523
Tiivistelmä
Tämä työ liittyy Metropolia ammattikorkeakoulun ja Hus Hyks Operatiivisen tulosyksikön opinnäyteyhteistyöhön potilasturvallisuuden edistämiseksi. Opinnäytetyömme tarkoitukse-na on täydentää aiemmin kehitettyä tietotestiä anestesiasairaanhoitajan aseptisesta osaamisesta. Meidän työmme osiot ovat anestesiasairaanhoitajan aseptinen osaaminen puudutusten ja erilaisten katetrien (valtimokanyylin, keskuslaskimokatetrin ja keuhkovalti-mokatetrin) laitossa sekä näytteenotossa näistä katetreista. Opinnäytetyömme tavoitteena on, että tietotestin täydennysosio voidaan liittää edelliseen testiin ja pilotoinnin jälkeen sitä voidaan hyödyntää leikkausosaston anestesiasairaanhoitajien perehdyttämisessä ja siten parantaa potilasturvallisuutta.
Anestesiasairaanhoitajan tulee olla tietoinen uusimmista aseptisista työskentelytavoista, valvoa aseptisen toiminnan toteutumista ja korjata virheellistä toimintaa. Olisi tarpeellista, että kaikilla leikkaus- ja tehohoito-osastoilla olisi käytössään aseptiikkaan liittyvä testi, jolla kartoitettaisiin hoitajien tietoa ja osaamista. Testi antaisi hoitajille motivaatiota pitää tieton-sa ajan tasalla ja helpottaisi hoidon laadun varmistusta osastolla.
Tietoa opinnäytetyötä varten haimme hoitotieteellisistä tietokannoista ja tutustuimme hoito-tieteellisen tutkimusmetodiikan kirjallisuuteen. Anestesiasairaanhoitajan aseptisen osaami-sen kuvaamisen lisäksi tarkoituksenamme on tuottaa aiemmin kehitettyyn, aseptista osaamista arvioivaan tietotestiin jatkoa. Tuottamassamme tietotestissä on alkuperäisen testin tavoin oikein-väärin –väittämät ja väittämiä muodostui yhteensä 23. Oikein-väärin -väittämät ovat tehokas keino testata faktojen ja tarkkojen yksityiskohtien muistamista. Tie-totestin väittämät kehitettiin teoriatietoon pohjautuen ja niistä pyydettiin palautetta sairaan-hoitajalta ja sairaanhoitajaopiskelijalta käyttökelpoisuuden ja ymmärrettävyyden varmista-miseksi.
Opinnäytetyönämme kehittämiämme tietotestin kysymyksiä voidaan jatkossa käyttää paitsi yhteistyöosastollamme, myös kaikilla muilla operatiivisilla osastoilla henkilökunnan pereh-dyttämiseksi ja aseptiikkaan liittyvän tiedon lisäämiseksi. Lisäksi sitä voidaan käyttää alan oppilaitoksissa perioperatiivisen hoitotyön opiskelun välineenä. Hyvällä hoitohenkilökunnan koulutuksella ja perehdyttämisellä voidaan parantaa potilasturvallisuutta.
Anestesiasairaanhoitajan tulee olla tietoinen uusimmista aseptisista työskentelytavoista, valvoa aseptisen toiminnan toteutumista ja korjata virheellistä toimintaa. Olisi tarpeellista, että kaikilla leikkaus- ja tehohoito-osastoilla olisi käytössään aseptiikkaan liittyvä testi, jolla kartoitettaisiin hoitajien tietoa ja osaamista. Testi antaisi hoitajille motivaatiota pitää tieton-sa ajan tasalla ja helpottaisi hoidon laadun varmistusta osastolla.
Tietoa opinnäytetyötä varten haimme hoitotieteellisistä tietokannoista ja tutustuimme hoito-tieteellisen tutkimusmetodiikan kirjallisuuteen. Anestesiasairaanhoitajan aseptisen osaami-sen kuvaamisen lisäksi tarkoituksenamme on tuottaa aiemmin kehitettyyn, aseptista osaamista arvioivaan tietotestiin jatkoa. Tuottamassamme tietotestissä on alkuperäisen testin tavoin oikein-väärin –väittämät ja väittämiä muodostui yhteensä 23. Oikein-väärin -väittämät ovat tehokas keino testata faktojen ja tarkkojen yksityiskohtien muistamista. Tie-totestin väittämät kehitettiin teoriatietoon pohjautuen ja niistä pyydettiin palautetta sairaan-hoitajalta ja sairaanhoitajaopiskelijalta käyttökelpoisuuden ja ymmärrettävyyden varmista-miseksi.
Opinnäytetyönämme kehittämiämme tietotestin kysymyksiä voidaan jatkossa käyttää paitsi yhteistyöosastollamme, myös kaikilla muilla operatiivisilla osastoilla henkilökunnan pereh-dyttämiseksi ja aseptiikkaan liittyvän tiedon lisäämiseksi. Lisäksi sitä voidaan käyttää alan oppilaitoksissa perioperatiivisen hoitotyön opiskelun välineenä. Hyvällä hoitohenkilökunnan koulutuksella ja perehdyttämisellä voidaan parantaa potilasturvallisuutta.