Aulapalvelutyöntekijöiden perehdytysprosessin kehittäminen : Case Technopolis Oyj
Hekkala, Maija (2014)
Hekkala, Maija
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082513570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082513570
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään toimeksiantoyrityksen aulapalvelutyöntekijöiden perehdytysprosessiin liittyviä kehittämiskohteita. Toimeksiantajana on Technopolis Oyj ja tutkimus on rajattu koskemaan ainoastaan Oulun palvelualuetta ja nimenomaan aulapalvelutyöntekijöiden perehdytysprosessia. Tarkoituksena on tuottaa yritykselle ehdotuksia siitä, mitä asioita perehdytyksessä tulisi muuttaa, jotta sitä voitaisiin toteuttaa parhaalla mahdollisella tavalla.
Kyseessä on tapaustutkimus, joka toteutetaan laadullisin menetelmin ja, jonka tutkimusaineisto hankitaan teemahaastatteluina. Tutkimusosiossa toteutetaan yksilöhaastattelut, joissa haastatellaan neljää Oulun Technopoliksen aulapalvelutyöntekijöistä sekä ryhmähaastattelu, jossa puolestaan haastatellaan heidän perehdyttäjiään. Haastatteluiden tuloksia analysoimalla nostetaan esiin nykyisen perehdytysprosessin ongelmakohdat ja pyritään löytämään niihin parannuskeinot, jotta huonot käytänteet aulapalvelupisteissä eivät jatkuisi, vaan asiat opittaisiin jatkossa oikealla tavalla.
Teoreettisena viitekehyksenä käytetään oppimisen ja perehdytyksen teorioita. Teoriapohja koostuu aiheeseen liittyvästä suomen- ja englanninkielisestä kirjallisuudesta sekä elektronisista lähteistä. Toiminnallisen osuuden pohjana ovat tutkimuksessa toteutetut yksilö- ja ryhmähaastattelut. Kehitysehdotukset on laadittu haastatteluiden tuloksia ja teoriapohjaa yhdessä hyödyntäen. Tutkimuksessa on pidetty tärkeänä säilyttää laadullinen näkökulma koko prosessin ajan, koska toimeksiantoyrityksen etu on tuottaa laadukasta perehdytystä uusille työntekijöilleen.
Haastattelujen tuloksena keskeisimmäksi kehittämiskohteeksi nousi perehdyttäjien kouluttaminen työhön, yksityiskohtaisemman perehdytysmateriaalin laatiminen sekä perehdytyksen seurannan toteuttaminen. Myös perehdytyksen keskittäminen yhteen aulaan nostettiin uudeksi näkökulmaksi perehdytyksen toteuttamisessa. Opinnäytetyön lopputuotoksena toimeksiantoyritykselle esitetään perehdytyksen kehittämisohjelman toteuttamista.
Kyseessä on tapaustutkimus, joka toteutetaan laadullisin menetelmin ja, jonka tutkimusaineisto hankitaan teemahaastatteluina. Tutkimusosiossa toteutetaan yksilöhaastattelut, joissa haastatellaan neljää Oulun Technopoliksen aulapalvelutyöntekijöistä sekä ryhmähaastattelu, jossa puolestaan haastatellaan heidän perehdyttäjiään. Haastatteluiden tuloksia analysoimalla nostetaan esiin nykyisen perehdytysprosessin ongelmakohdat ja pyritään löytämään niihin parannuskeinot, jotta huonot käytänteet aulapalvelupisteissä eivät jatkuisi, vaan asiat opittaisiin jatkossa oikealla tavalla.
Teoreettisena viitekehyksenä käytetään oppimisen ja perehdytyksen teorioita. Teoriapohja koostuu aiheeseen liittyvästä suomen- ja englanninkielisestä kirjallisuudesta sekä elektronisista lähteistä. Toiminnallisen osuuden pohjana ovat tutkimuksessa toteutetut yksilö- ja ryhmähaastattelut. Kehitysehdotukset on laadittu haastatteluiden tuloksia ja teoriapohjaa yhdessä hyödyntäen. Tutkimuksessa on pidetty tärkeänä säilyttää laadullinen näkökulma koko prosessin ajan, koska toimeksiantoyrityksen etu on tuottaa laadukasta perehdytystä uusille työntekijöilleen.
Haastattelujen tuloksena keskeisimmäksi kehittämiskohteeksi nousi perehdyttäjien kouluttaminen työhön, yksityiskohtaisemman perehdytysmateriaalin laatiminen sekä perehdytyksen seurannan toteuttaminen. Myös perehdytyksen keskittäminen yhteen aulaan nostettiin uudeksi näkökulmaksi perehdytyksen toteuttamisessa. Opinnäytetyön lopputuotoksena toimeksiantoyritykselle esitetään perehdytyksen kehittämisohjelman toteuttamista.