Asiakastyytyväisyyskysely Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ensihoidon palveluyksikölle
Harju, Jenni; Hvitfelt, Elina; Paijola, Teija (2014)
Harju, Jenni
Hvitfelt, Elina
Paijola, Teija
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082613610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082613610
Tiivistelmä
Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen tehtäviin kuuluu vastata alueen ensihoidosta. Ensihoidolla tarkoitetaan äkillisesti loukkaantuneen potilaan kiireellistä hoitoa. Ensihoito tilanteessa potilaan kyky itsehallintaan on alentunut jolloin vuorovaikutus tilanne on haasteellinen. Siksi on tärkeää, että ensihoitohenkilöstöllä on hyvät vuorovaikutus taidot. (Mäkisalo-Ropponen 2011, 177- 181, Castrén ym. 2002, 121.)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ensihoidon palveluyksikön asiakkaiden tyytyväisyyttä sairaankuljettajien vuorovaikutustaitoja, saatua ohjausta ja kohtelua kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena oli verrata saatuja tuloksia aiemmin tehdyn tutkimuksen tuloksiin, sekä antaa henkilöstölle tulosten pohjalta kehittämisehdotuksia.Nyt tehdyssä tutkimuksessa saatujen vastausten määrä oli merkittävästi pienempi. Tästä huolimatta tulokset olivat linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä ensihoitohenkilöstön vuorovaikutustaitoihin.
Tässä tutkimuksessa saadut vastaukset antoivat viitteitä siitä, että käytetty kysymyskaavake on joiltakin osin puutteellinen. Vastauksista ilmeni, että kaikille asiakkaille ei kysymyskaavakkeessa ollut soveltuvaa vastausvaihtoehtoa.
Tutkimuksen kehitysehdotukseksi nousi kyselykaavakkeen muokkaaminen, niin että niilläkin asiakkailla, joita kyseinen asia ei koske olisi sopiva vastausvaihtoehto. Asiakaskyselyn toteuttamista olisi myös aiheellista kehittää. Muutokset koskisivat kyselyn laajentamista useampaan viikkoon sekä rajauksen siirtämistä työyhteisön tehtäväksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ensihoidon palveluyksikön asiakkaiden tyytyväisyyttä sairaankuljettajien vuorovaikutustaitoja, saatua ohjausta ja kohtelua kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena oli verrata saatuja tuloksia aiemmin tehdyn tutkimuksen tuloksiin, sekä antaa henkilöstölle tulosten pohjalta kehittämisehdotuksia.Nyt tehdyssä tutkimuksessa saatujen vastausten määrä oli merkittävästi pienempi. Tästä huolimatta tulokset olivat linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä ensihoitohenkilöstön vuorovaikutustaitoihin.
Tässä tutkimuksessa saadut vastaukset antoivat viitteitä siitä, että käytetty kysymyskaavake on joiltakin osin puutteellinen. Vastauksista ilmeni, että kaikille asiakkaille ei kysymyskaavakkeessa ollut soveltuvaa vastausvaihtoehtoa.
Tutkimuksen kehitysehdotukseksi nousi kyselykaavakkeen muokkaaminen, niin että niilläkin asiakkailla, joita kyseinen asia ei koske olisi sopiva vastausvaihtoehto. Asiakaskyselyn toteuttamista olisi myös aiheellista kehittää. Muutokset koskisivat kyselyn laajentamista useampaan viikkoon sekä rajauksen siirtämistä työyhteisön tehtäväksi.