Tapahtumatoimistojen kysyntä ja markkinointi yritysasiakkaiden keskuudessa
Suominen, Tilda; Peura, Milla (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Suominen, Tilda
Peura, Milla
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082713621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082713621
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa ajankohtaista tietoa tapahtumatoimistoille heidän markkinointinsa purevuudesta sekä eri palvelujen tarpeellisuudesta ja kysynnästä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia tapahtumatoimistojen kysyntää yritysasiakkaiden keskuudessa, sekä tapahtumatoimistojen markkinointia yritysasiakkaille. Työssä haluttiin selvittää minkälaisiin tapahtumiin ja palveluihin yritysasiakkaat käyttävät tapahtumatoimistoja. Tutkimuksessa tarkastellaan myös syitä, miksi yritysten kannattaa ulkoistaa tapahtumatoiminta ja toisaalta syitä, miksi osa yrityksistä päättää toteuttaa tapahtumat itse.
Tietoperustassa käsitellään eri tapahtumien muotoja ja selvennetään tapahtumatoimiston asemaa tapahtumia järjestettäessä. Tapahtumat, joita yritysasiakkaat järjestävät, voidaan jakaa kolmeen pääkategoriaan: yritysten väliset tapahtumat, yrityksen ja asiakkaan väliset tapahtumat sekä yrityksen sisäiset tapahtumat. Toisena käsiteltävänä kokonaisuutena on tapahtumamarkkinointi, jota lähestytään palvelun markkinoinnin, markkinointiviestinnän sekä yritystenvälisen markkinoinnin keinoin.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin triangulaatiota eli tutkimusaineiston hankintaan tehtiin kaksi eri tutkimusta, joita yhdistettiin johtopäätöksissä. Tutkimushaastattelu teh-tiin teemahaastatteluna neljälle tapahtumatoimistolle ja lomakekyselytutkimus tehtiin eri alan yrityksille. Tutkimukset toteutettiin keväällä 2014.
Tutkimuksen perusteella selvitettiin, että tapahtumatoimistoala ja tapahtumamarkki-nointiala ovat maltillisessa kasvussa. Yrityksen koko vaikuttaa tapahtumatoimistojen käytettävyyteen. Yrityksen toimialalla ei ole merkitystä. Markkinointiviestinnän osa-alueista henkilökohtainen myyntityö on eniten käytetyin tapahtumatoimistojen keskuu-dessa, vaikkakin yritykset löytävät tapahtumatoimiston suosittelujen kautta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia tapahtumatoimistojen kysyntää yritysasiakkaiden keskuudessa, sekä tapahtumatoimistojen markkinointia yritysasiakkaille. Työssä haluttiin selvittää minkälaisiin tapahtumiin ja palveluihin yritysasiakkaat käyttävät tapahtumatoimistoja. Tutkimuksessa tarkastellaan myös syitä, miksi yritysten kannattaa ulkoistaa tapahtumatoiminta ja toisaalta syitä, miksi osa yrityksistä päättää toteuttaa tapahtumat itse.
Tietoperustassa käsitellään eri tapahtumien muotoja ja selvennetään tapahtumatoimiston asemaa tapahtumia järjestettäessä. Tapahtumat, joita yritysasiakkaat järjestävät, voidaan jakaa kolmeen pääkategoriaan: yritysten väliset tapahtumat, yrityksen ja asiakkaan väliset tapahtumat sekä yrityksen sisäiset tapahtumat. Toisena käsiteltävänä kokonaisuutena on tapahtumamarkkinointi, jota lähestytään palvelun markkinoinnin, markkinointiviestinnän sekä yritystenvälisen markkinoinnin keinoin.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin triangulaatiota eli tutkimusaineiston hankintaan tehtiin kaksi eri tutkimusta, joita yhdistettiin johtopäätöksissä. Tutkimushaastattelu teh-tiin teemahaastatteluna neljälle tapahtumatoimistolle ja lomakekyselytutkimus tehtiin eri alan yrityksille. Tutkimukset toteutettiin keväällä 2014.
Tutkimuksen perusteella selvitettiin, että tapahtumatoimistoala ja tapahtumamarkki-nointiala ovat maltillisessa kasvussa. Yrityksen koko vaikuttaa tapahtumatoimistojen käytettävyyteen. Yrityksen toimialalla ei ole merkitystä. Markkinointiviestinnän osa-alueista henkilökohtainen myyntityö on eniten käytetyin tapahtumatoimistojen keskuu-dessa, vaikkakin yritykset löytävät tapahtumatoimiston suosittelujen kautta.