Kunnallisen liikelaitoksen palvelujen markkinointi ja tuottavuuden kehittäminen : Case: Espoo Kaupunkitekniikka -liikelaitos
Korjus, Toni (2014)
Korjus, Toni
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082813634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082813634
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Espoo Kaupunkitekniikka -liikelaitos. Työssä keskitytään liikelaitoksen Ylläpito -palveluyksikön palvelujen markkinoinnin kehittämiseen. Liikelaitos on toiminut vuoden 2011 alusta lähtien tuottaen palveluita lähes ainoastaan kaupungin omille yksiköille.
Liikelaitoksen palveluita ei ole aktiivisesti markkinoitu aiemmin, ja tämän työn tarkoituksena on tuottaa markkinointisuunnitelma Ylläpito - palveluyksikölle.
Työssä tutustutaan markkinointia käsittelevään kirjallisuuteen ja selvitetään muiden kuntien kunnallisteknisiä palveluja tuottavien yksiköiden markkinoinnin tasoa haastatteluilla. Myös Espoon kaupungin tilaajaorganisaation edustajia haastatellaan liikelaitoksen markkinoinnin lähtötason selvittämiseksi.
Työssä oli tarkoituksena selvittää voidaanko palvelujen markkinoinnilla ja palvelukeskeisellä johtamisella saada huomattavia parannuksia tuottavuuteen. Toinen tavoite oli selvittää, voiko hyvin hoidettu asiakkuushallinta parantaa toiminnan kannattavuutta ja tuottaa asiakkaalle lisäarvoa kunnallisessa organisaatiossa.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan esittää, että Espoo Kaupunkitekniikka -liikelaitoksen kannattaa kehittää asiakaslähtöistä ajattelutapaa palvelujen tuottamisessa ja kehittää markkinointia laatimalla kunnollinen markkinointistrategia. Palvelujen laadukkaalla markkinoinnilla tilauskanta oletettavasti kasvaa ja
monipuolistuu. Henkilöstön ammattitaito paranee ja motivaatio lisääntyy monipuolisten tehtävien myötä.
Liikelaitoksen palveluita ei ole aktiivisesti markkinoitu aiemmin, ja tämän työn tarkoituksena on tuottaa markkinointisuunnitelma Ylläpito - palveluyksikölle.
Työssä tutustutaan markkinointia käsittelevään kirjallisuuteen ja selvitetään muiden kuntien kunnallisteknisiä palveluja tuottavien yksiköiden markkinoinnin tasoa haastatteluilla. Myös Espoon kaupungin tilaajaorganisaation edustajia haastatellaan liikelaitoksen markkinoinnin lähtötason selvittämiseksi.
Työssä oli tarkoituksena selvittää voidaanko palvelujen markkinoinnilla ja palvelukeskeisellä johtamisella saada huomattavia parannuksia tuottavuuteen. Toinen tavoite oli selvittää, voiko hyvin hoidettu asiakkuushallinta parantaa toiminnan kannattavuutta ja tuottaa asiakkaalle lisäarvoa kunnallisessa organisaatiossa.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan esittää, että Espoo Kaupunkitekniikka -liikelaitoksen kannattaa kehittää asiakaslähtöistä ajattelutapaa palvelujen tuottamisessa ja kehittää markkinointia laatimalla kunnollinen markkinointistrategia. Palvelujen laadukkaalla markkinoinnilla tilauskanta oletettavasti kasvaa ja
monipuolistuu. Henkilöstön ammattitaito paranee ja motivaatio lisääntyy monipuolisten tehtävien myötä.