Menetelmäopas ammattikorkeakouluopiskelijan uraohjaukseen
Laine, Heidi (2014)
Laine, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910942
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli tukea uraohjaustyötä tekeviä tarjoamalla heille menetelmiä, joita hyödyntää opiskelijoiden uraohjauksessa. Kehittämistehtävänä oli luoda opas, johon kootaan yhteen ammattikorkeakouluopiskelijoiden uraohjaukseen soveltuvia menetelmiä. Opas on tarkoitettu työntekijöiden käyttöön ja sitä voivat soveltaa kaikki opiskelijoita työssään ohjaavat, esimerkiksi opettajatutorit, opinto-ohjaaja ja ura- ja rekrytointipalvelujen henkilökunta.
Kehittämistyö tehtiin ”Vipua ja vetoa töihin!” – hankkeelle, joka kehittää korkeakoulu-opiskelijoiden uraohjausta. Kehittämismenetelminä käytettiin ryhmä- ja parihaastattelua, joiden avulla uraohjauksen ammattilaisilta kerättiin mielipiteitä eri menetelmien hyödynnettävyydestä ja soveltuvuudesta opiskelijoiden uraohjaukseen. Näin oppaan mahdollinen käyttäjäkunta osallistui menetelmien valintaan. Haastatteluihin osallistui Turun Ammattikorkeakoulun opettajatutoreita sekä ura- ja rekrytointipalvelujen henkilöstöä. Kehittämistyön edistymistä ja tuloksia käytiin läpi ”Vipua ja vetoa töihin!” – projektin palavereissa, joihin osallistuin myös työharjoittelijan roolissa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi menetelmäopas ammattikorkeakoulu-opiskelijan uraohjaukseen. Opas jakautuu viiteen osaan, joiden teemoina ovat osaamisen tunnistaminen, urasuunnittelu, työnhaku, ryhmä-menetelmät ja uraan vaikuttavien ongelmien käsittely. Teemat on valittu ryhmähaastattelujen perusteella ja niiden ympärille on kerätty uraohjausta tukevia menetelmiä.
Kehittämistyö tehtiin ”Vipua ja vetoa töihin!” – hankkeelle, joka kehittää korkeakoulu-opiskelijoiden uraohjausta. Kehittämismenetelminä käytettiin ryhmä- ja parihaastattelua, joiden avulla uraohjauksen ammattilaisilta kerättiin mielipiteitä eri menetelmien hyödynnettävyydestä ja soveltuvuudesta opiskelijoiden uraohjaukseen. Näin oppaan mahdollinen käyttäjäkunta osallistui menetelmien valintaan. Haastatteluihin osallistui Turun Ammattikorkeakoulun opettajatutoreita sekä ura- ja rekrytointipalvelujen henkilöstöä. Kehittämistyön edistymistä ja tuloksia käytiin läpi ”Vipua ja vetoa töihin!” – projektin palavereissa, joihin osallistuin myös työharjoittelijan roolissa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi menetelmäopas ammattikorkeakoulu-opiskelijan uraohjaukseen. Opas jakautuu viiteen osaan, joiden teemoina ovat osaamisen tunnistaminen, urasuunnittelu, työnhaku, ryhmä-menetelmät ja uraan vaikuttavien ongelmien käsittely. Teemat on valittu ryhmähaastattelujen perusteella ja niiden ympärille on kerätty uraohjausta tukevia menetelmiä.