Sähköisen äitiyskorttipalvelun käytettävyys : Äitien näkökulma
Konttinen, Eevi (2014)
Konttinen, Eevi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090613780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090613780
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Tampereen kaupungin, MediWare Oy:n ja Sitran yhteistyöhankkeen dokumentaatiota sähköisestä äitiyskorttipalvelusta. Sähköisellä äitiyskorttipalvelulla on useampia eri käyttäjäryhmiä, jotka jakautuvat hoitoalan ammattilaisiin ja asiakkaisiin. Opinnäytetyössä tutkitaan sähköisen äitiyskorttipalvelun käytettävyyttä asiakkaiden näkökulmasta. Teoria osuudessa selvitetään, mitä on käytettävyys ja mitä se merkitsee verkkopalveluissa. Käytettävyyden testausmenetelmiin syvennytään opinnäytetyössä käytettävien menetelmien osalta.
Sähköistä äitiyskorttipalvelua lähdettiin miettimään kustannusten tehostamissyistä. Vielä tänä päivänä kunnissa on käytössä paperinen äitiyskortti, joka kuluttaa hoitohenkilökunnan aikaa ja näin ollen resursseja. Neuvoloissa äitiyskortteihin kirjoitetaan tietoja äidin raskauden aikaisesta terveydentilasta. Nykykäytännön mukaan raskauden alettua odottaville äideille lähetettään esitietojen keräämistä varten lomake, jonka äiti tuo mukanaan ensimmäiselle neuvolakäynnille. Sähköinen äitiyskorttipalvelu kehiteltiin helpottamaan ja nopeuttamaan muun muassa tätä käytäntöä.
Sähköinen äitiyskorttipalvelu on ollut kokeilussa kahdessa neuvolassa Tampereella huhtikuusta 2013 lähtien. Käyttäjäryhmiltä on kerätty palautetta ja mielipiteitä järjestelmän käytettävyydestä käyttöönotosta alkaen. Opinnäytetyössä keräsin tästä dokumentaatiota sekä analysoin siitä ilmeneviä käyttäjäkokemuksia. Opinnäytetyön osana on myös asiakkaille tehtävä käytettävyystesti, jolla kerätään palautetta palvelun käytettävyydestä. Dokumentaatio tulee olemaan Sitran vapaassa käytössä. Toimeksiantajani opinnäytetyössä on Tampereen Kaupunki ja yhteyshenkilönä toimii Tiina Karttunen.
Kohderyhmälle tehtyjen käyttäjäkyselyiden sekä käytettävyys testiin osallistuneiden äitien palautteesta ilmeni sähköisen palvelun olevan nykypäivää, jota pääasiassa toivottiin myös äitiysneuvolaan käyttöön. Sähköiseen palveluun ei kuitenkaan luotettu ihan varauksetta, mitä jos palvelin kaatuu? Hoitohenkilökunnan asenne on palvelun käyttöönotossa ratkaiseva tekijä. Negatiivista asennetta palvelun käyttöä kohtaan havaittiin koekäytön aikana.
Sähköistä äitiyskorttipalvelua lähdettiin miettimään kustannusten tehostamissyistä. Vielä tänä päivänä kunnissa on käytössä paperinen äitiyskortti, joka kuluttaa hoitohenkilökunnan aikaa ja näin ollen resursseja. Neuvoloissa äitiyskortteihin kirjoitetaan tietoja äidin raskauden aikaisesta terveydentilasta. Nykykäytännön mukaan raskauden alettua odottaville äideille lähetettään esitietojen keräämistä varten lomake, jonka äiti tuo mukanaan ensimmäiselle neuvolakäynnille. Sähköinen äitiyskorttipalvelu kehiteltiin helpottamaan ja nopeuttamaan muun muassa tätä käytäntöä.
Sähköinen äitiyskorttipalvelu on ollut kokeilussa kahdessa neuvolassa Tampereella huhtikuusta 2013 lähtien. Käyttäjäryhmiltä on kerätty palautetta ja mielipiteitä järjestelmän käytettävyydestä käyttöönotosta alkaen. Opinnäytetyössä keräsin tästä dokumentaatiota sekä analysoin siitä ilmeneviä käyttäjäkokemuksia. Opinnäytetyön osana on myös asiakkaille tehtävä käytettävyystesti, jolla kerätään palautetta palvelun käytettävyydestä. Dokumentaatio tulee olemaan Sitran vapaassa käytössä. Toimeksiantajani opinnäytetyössä on Tampereen Kaupunki ja yhteyshenkilönä toimii Tiina Karttunen.
Kohderyhmälle tehtyjen käyttäjäkyselyiden sekä käytettävyys testiin osallistuneiden äitien palautteesta ilmeni sähköisen palvelun olevan nykypäivää, jota pääasiassa toivottiin myös äitiysneuvolaan käyttöön. Sähköiseen palveluun ei kuitenkaan luotettu ihan varauksetta, mitä jos palvelin kaatuu? Hoitohenkilökunnan asenne on palvelun käyttöönotossa ratkaiseva tekijä. Negatiivista asennetta palvelun käyttöä kohtaan havaittiin koekäytön aikana.