”Henkilökunta huomioi minun lastani!” : Vanhempien kokemuksia lapsen yksilöllisestä tuesta länsisuomalaisessa päiväkodissa
Kallio, Sanna; Mansikka, Eija (2014)
Kallio, Sanna
Mansikka, Eija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091013843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091013843
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tutkimuksemme kohteena ollut päiväkoti vanhempien mielestä oli tukenut lasta tämän tarvitessa yksilöllistä tkea. Selvitettiin, minkälaisissa tilanteissa tukea tarvittiin, ja millaisia konkreettisia tukitoimia saatiin sekä miten niiden toteuttamisessa onnistuttiin. Tarkoituksena oli myös antaa päiväkodin henkilökunnalle tietoa, miten he ovat tukeneet lapsia vanhempien mielestä ja kasvatuskumppanuuden toimivuudesta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Kysely oli strukturoitu lomake, jonka työntekijät jakoivat kaikkiin päiväkodin asiakasperheisiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Tutkimuksessa pystyttiin käyttämään 16:sta vastausta.
Tuloksista kävi ilmi erityyppisiä tilanteita, joissa vanhemmat halusivat lapselleen yksilöllisiä tukitoimia. Tilanteet liittyivät kehitykseen, perhesuhteisiin, terveyteen ja päivähoitoon sopeutumiseen. Vanhemmat kokivat päiväkodin toteuttamien yksilöllisten tukitoimien olleen pääasiassa riittäviä. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että päiväkoti oli onnistunut toteuttamissaan tukitoimissa erinomaisesti. Kaikkien vastaajien mielestä oli tärkeää tai erittäin tärkeää, että päiväkoti oli tietoinen lapsen tilanteesta.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että kasvatuskumppanuus oli toteutunut ainakin vastanneiden vanhempien kanssa. Kyselyn perusteella todettiin, että yksilöllinen huomiointi toteutui, vaikka sijaisuudet aiheuttivat tuessa epäjohdonmukaisuuksia.
Kyselyn tulokset mukailevat tätä laajempien aikaisemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Kysely oli strukturoitu lomake, jonka työntekijät jakoivat kaikkiin päiväkodin asiakasperheisiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Tutkimuksessa pystyttiin käyttämään 16:sta vastausta.
Tuloksista kävi ilmi erityyppisiä tilanteita, joissa vanhemmat halusivat lapselleen yksilöllisiä tukitoimia. Tilanteet liittyivät kehitykseen, perhesuhteisiin, terveyteen ja päivähoitoon sopeutumiseen. Vanhemmat kokivat päiväkodin toteuttamien yksilöllisten tukitoimien olleen pääasiassa riittäviä. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että päiväkoti oli onnistunut toteuttamissaan tukitoimissa erinomaisesti. Kaikkien vastaajien mielestä oli tärkeää tai erittäin tärkeää, että päiväkoti oli tietoinen lapsen tilanteesta.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että kasvatuskumppanuus oli toteutunut ainakin vastanneiden vanhempien kanssa. Kyselyn perusteella todettiin, että yksilöllinen huomiointi toteutui, vaikka sijaisuudet aiheuttivat tuessa epäjohdonmukaisuuksia.
Kyselyn tulokset mukailevat tätä laajempien aikaisemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia.