Työssäoppimisen haasteet : pienen kaupungin näkökannasta
Jokinen, Sirpa (2014)
Jokinen, Sirpa
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090113672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090113672
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ovat työssäoppimisen haasteet pienen kaupungin näkökannasta. Työssäoppimista on toisen asteen koulutuksissa 20 opintoviikkoa, joka opiskellaan työpaikoilla. Osalle opiskelijoista työssäoppiminen on mahdollisuus ja opiskelijat voivat näyttää omaa osaamistaan työpaikoilla. Toisille opiskelijoille työssäoppiminen on haastavaa ja he tarvitsevatkin paljon tukea siihen. Työpaikoissa on kiireinen työtahti, työssäoppimispaikkoja vähän tarjolla, työpaikat pieniä yhden ihmisen yrityksiä sekä maantieteellinen asema luo omat haasteensa.
Työn tarkoituksena on löytää kehittämisen keinoja työssäoppimiseen. Työn tutkimusongelmana ovat, miten opiskelijat, työpaikkaohjaajat ja opettajat kokevat työssäoppimisen ja minkälaisia haasteita he kokevat siinä.
Tutkimus osoittaa, että kehittämisen tarpeita työssäoppimiseen on pienissä kaupungeissa. Työssäoppimiseen ja työelämäyhteistyöhön on kiinnitettävä jatkossa erityistä huomiota, ja sen avulla pystymme jatkossa paremmin kehittämään sitä. Työn tavoitteena on ollut haasteiden selvittäminen ja kehitysehdotusten miettiminen. Parannetaan työelämän ja oppilaitoksen yhteistyötä erilaisten koulutusten ja tapaamisten myötä. Näin pystymme järjestämään työssäoppimisen ajankohdan ja vaihtelevuutta työssäoppimispaikkoihin paremmin yhteistyön avulla.
Työn tarkoituksena on löytää kehittämisen keinoja työssäoppimiseen. Työn tutkimusongelmana ovat, miten opiskelijat, työpaikkaohjaajat ja opettajat kokevat työssäoppimisen ja minkälaisia haasteita he kokevat siinä.
Tutkimus osoittaa, että kehittämisen tarpeita työssäoppimiseen on pienissä kaupungeissa. Työssäoppimiseen ja työelämäyhteistyöhön on kiinnitettävä jatkossa erityistä huomiota, ja sen avulla pystymme jatkossa paremmin kehittämään sitä. Työn tavoitteena on ollut haasteiden selvittäminen ja kehitysehdotusten miettiminen. Parannetaan työelämän ja oppilaitoksen yhteistyötä erilaisten koulutusten ja tapaamisten myötä. Näin pystymme järjestämään työssäoppimisen ajankohdan ja vaihtelevuutta työssäoppimispaikkoihin paremmin yhteistyön avulla.