"Hauskaa kuulua ryhmään" : Lasten osallisuus perhetyön ryhmätoiminnassa
Tikka, Noora; Rytilä, Monika (2014)
Tikka, Noora
Rytilä, Monika
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091814061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091814061
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteet:
Opinnäytetyömme on toiminnallinen, lapsia osallistava ryhmämuotoisen perhetyönmenetelmän kokeilu. Tavoitteena on selvittää, miten ryhmämuotoinen perhetyön menetelmä palvelee lapsia osallisuuden kannalta ja miten osallisuutta voidaan mahdollistaa sekä millä tavalla se vaikuttaa perhetyöhön. Lisäksi pohdimme millainen merkitys ryhmätoiminnalla on lapsen osallisuuden kannalta. Yhtenä, muttei vähäisenä lähtökohtana opinnäytetyöllämme on tuottaa lapsille ilon tuntemuksia yhdessä toimimalla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys:
Opinnäytetyössämme tarkastelemme asioita perhetyön näkökulmasta. Teoriaosuudessa avaamme perhetyön sekä osallisuuden käsitteet ja syvennymme ryhmämuotoisen perhetyön menetelmään.
Toteutustapa:
Opinnäytetyömme on toiminnallinen tutkimus ja kehittämisprosessi, joka etenee suunnittelusta toteutukseen ja aina arviointiin saakka. Aineiston keruu tapahtuu ennen toimintaa haastattelemalla perhetyöntekijöitä. Toiminnan aikana havainnoimme lasten toimintaa ja keräämme lapsilta palautteita vapaamuotoisen ryhmähaastattelun avulla. Lopuksi keräämme vanhempien mielipiteitä toiminnasta kyselylomakkeella.
Johtopäätökset:
Opinnäytetyömme tulosten perusteella lasten osallisuutta voidaan toteuttaa monin eri tavoin. Lasten mielipiteet osoittavat, että osallistuminen ja johonkin kuuluminen ovat merkityksellisiä asioita. Ryhmämuotoinen perhetyö on toimiva menetelmä ja sen avulla on mahdollista lisätä osallisuutta. Tulokset osoittavat, että ryhmätoiminnalle on kysyntää.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen, lapsia osallistava ryhmämuotoisen perhetyönmenetelmän kokeilu. Tavoitteena on selvittää, miten ryhmämuotoinen perhetyön menetelmä palvelee lapsia osallisuuden kannalta ja miten osallisuutta voidaan mahdollistaa sekä millä tavalla se vaikuttaa perhetyöhön. Lisäksi pohdimme millainen merkitys ryhmätoiminnalla on lapsen osallisuuden kannalta. Yhtenä, muttei vähäisenä lähtökohtana opinnäytetyöllämme on tuottaa lapsille ilon tuntemuksia yhdessä toimimalla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys:
Opinnäytetyössämme tarkastelemme asioita perhetyön näkökulmasta. Teoriaosuudessa avaamme perhetyön sekä osallisuuden käsitteet ja syvennymme ryhmämuotoisen perhetyön menetelmään.
Toteutustapa:
Opinnäytetyömme on toiminnallinen tutkimus ja kehittämisprosessi, joka etenee suunnittelusta toteutukseen ja aina arviointiin saakka. Aineiston keruu tapahtuu ennen toimintaa haastattelemalla perhetyöntekijöitä. Toiminnan aikana havainnoimme lasten toimintaa ja keräämme lapsilta palautteita vapaamuotoisen ryhmähaastattelun avulla. Lopuksi keräämme vanhempien mielipiteitä toiminnasta kyselylomakkeella.
Johtopäätökset:
Opinnäytetyömme tulosten perusteella lasten osallisuutta voidaan toteuttaa monin eri tavoin. Lasten mielipiteet osoittavat, että osallistuminen ja johonkin kuuluminen ovat merkityksellisiä asioita. Ryhmämuotoinen perhetyö on toimiva menetelmä ja sen avulla on mahdollista lisätä osallisuutta. Tulokset osoittavat, että ryhmätoiminnalle on kysyntää.