"EI NE AINA TARKOITAKAAN SATUTTAA" : - KOKEMUKSIA SOSIAALISTEN TAITOJEN HARJOITTAMISESTA TOIMINNANOHJAUSLUOKALLA
Hirvonen, Kaisa (2014)
Hirvonen, Kaisa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092014089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092014089
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
HIRVONEN, KAISA ”EI NE AINA TARKOITAKAAN SATUTTAA”
– kokemuksia sosiaalisten taitojen harjoittamisesta toiminnanohjausluokalla
Opinnäytetyö 54 sivua + 11 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Virve Remes
Toimeksiantaja Heinolan kaupunki
Syyskuu 2014
Avainsanat itsetunto, sosiaalinen status, sosiaalinen suosio, sosiaaliset taidot, temperamentti, tunnetaidot, vertaissuhteet, vuorovaikutustaidot,
Opinnäytetyön aihe oli koota sosiaalisten taitojen toimintatuokiopaketti internetissä vapaassa käytössä olevista materiaaleista ja vetää se kohderyhmälle, joksi valikoitui erään alakoulun 3. – 6. toiminnanohjausluokka. Toimintatuokiopaketin tavoitteena oli parantaa kohderyhmän oppilaiden positiivista vuorovaikutusta, lisätä heidän itsetuntemustaan ja tunnetietouttaan sekä vahvistaa heidän sosiaalisia taitojaan erilaisin harjoituksin. Tarkoituksena oli myös, että toimintatuokioita voisi tarvittaessa pitää yksittäisinä johonkin tiettyyn taitoon kohdennettuna muutaman oppitunnin täsmäiskuna. Toimintatunteihin liittyvien opettajajohtoisten lisätehtävien tarkoitus oli ottaa luokan opettaja mukaan positiiviseen vuorovaikutukseen ja tukea näin myös opettajan ja oppilaiden välistä kannustavaa kommunikaatiota.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäyte ja koostuu teoriaosuudesta ja toimintatuokioiden raportoinnista. Tuntipaketin materiaali on koottavissa netistä lähteiden avulla ja toimintatuokioiden rungot sisältyvät liitteisiin. Teoria pitää sisällään tietoa vertaissuhteista ja sosiaalisten taitojen kehittymisestä, tunnetaidoista ja niiden kehittymisestä eli niistä asioista, joihin toimintatuokioilla pyrittiin vaikuttamaan. Toimintatuokioiden raportointiin sisältyy kuvaus tuokioiden kulusta ja niillä harjoitelluista asioista, kuten hyvän havaitsemisesta itsessä, kaveruuden pelisäännöistä, tunteiden ilmaisusta ja tunnistamisesta ja tutustumisesta suvaitsevaisuuden merkitykseen. Osallistuva havainnointi on raportoinnin pohjana käytetty menetelmä.
Osallistujien kokemukset harjoitteista ja tunneista olivat pääosin positiivisia ja herättivät juuri niitä ajatuksia, joihin opinnäytetyöllä pyrittiinkin. Aiheet olivat tarpeellisia, ja joka aiheesta olisi voinut jatkaa useammankin tunnin. Opinnäytetyön perusteella voidaan päätellä, että sosiaalisten taitojen harjoittelu on oppilaista hauskaa ja herättää heissä paljon ajatuksia, jotka jossain määrin näyttävät siirtyvän myös käytäntöön. Toimintatuokioiden jälkeen jäi kuitenkin vaikutelma, että lyhyellä interventiolla voidaan tuskin saavuttaa kovin pysyviä tavoitteita. Tuntipaketti aineistoineen jää koulukuraattorin käyttöön.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
HIRVONEN, KAISA ”EI NE AINA TARKOITAKAAN SATUTTAA”
– kokemuksia sosiaalisten taitojen harjoittamisesta toiminnanohjausluokalla
Opinnäytetyö 54 sivua + 11 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Virve Remes
Toimeksiantaja Heinolan kaupunki
Syyskuu 2014
Avainsanat itsetunto, sosiaalinen status, sosiaalinen suosio, sosiaaliset taidot, temperamentti, tunnetaidot, vertaissuhteet, vuorovaikutustaidot,
Opinnäytetyön aihe oli koota sosiaalisten taitojen toimintatuokiopaketti internetissä vapaassa käytössä olevista materiaaleista ja vetää se kohderyhmälle, joksi valikoitui erään alakoulun 3. – 6. toiminnanohjausluokka. Toimintatuokiopaketin tavoitteena oli parantaa kohderyhmän oppilaiden positiivista vuorovaikutusta, lisätä heidän itsetuntemustaan ja tunnetietouttaan sekä vahvistaa heidän sosiaalisia taitojaan erilaisin harjoituksin. Tarkoituksena oli myös, että toimintatuokioita voisi tarvittaessa pitää yksittäisinä johonkin tiettyyn taitoon kohdennettuna muutaman oppitunnin täsmäiskuna. Toimintatunteihin liittyvien opettajajohtoisten lisätehtävien tarkoitus oli ottaa luokan opettaja mukaan positiiviseen vuorovaikutukseen ja tukea näin myös opettajan ja oppilaiden välistä kannustavaa kommunikaatiota.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäyte ja koostuu teoriaosuudesta ja toimintatuokioiden raportoinnista. Tuntipaketin materiaali on koottavissa netistä lähteiden avulla ja toimintatuokioiden rungot sisältyvät liitteisiin. Teoria pitää sisällään tietoa vertaissuhteista ja sosiaalisten taitojen kehittymisestä, tunnetaidoista ja niiden kehittymisestä eli niistä asioista, joihin toimintatuokioilla pyrittiin vaikuttamaan. Toimintatuokioiden raportointiin sisältyy kuvaus tuokioiden kulusta ja niillä harjoitelluista asioista, kuten hyvän havaitsemisesta itsessä, kaveruuden pelisäännöistä, tunteiden ilmaisusta ja tunnistamisesta ja tutustumisesta suvaitsevaisuuden merkitykseen. Osallistuva havainnointi on raportoinnin pohjana käytetty menetelmä.
Osallistujien kokemukset harjoitteista ja tunneista olivat pääosin positiivisia ja herättivät juuri niitä ajatuksia, joihin opinnäytetyöllä pyrittiinkin. Aiheet olivat tarpeellisia, ja joka aiheesta olisi voinut jatkaa useammankin tunnin. Opinnäytetyön perusteella voidaan päätellä, että sosiaalisten taitojen harjoittelu on oppilaista hauskaa ja herättää heissä paljon ajatuksia, jotka jossain määrin näyttävät siirtyvän myös käytäntöön. Toimintatuokioiden jälkeen jäi kuitenkin vaikutelma, että lyhyellä interventiolla voidaan tuskin saavuttaa kovin pysyviä tavoitteita. Tuntipaketti aineistoineen jää koulukuraattorin käyttöön.