Ottelutapahtuman kehittäminen : Case: Ylivieskan Kuula
Ojala, Ari-Pekka (2014)
Ojala, Ari-Pekka
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091814062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091814062
Tiivistelmä
Pesäpallo on Suomen kansallispeli ja kolmanneksi suosituin joukkuelaji yleisömäärillä mitattuna. Laji eli kulta-aikaansa 1990-luvun loppupuolella, jolloin vahvan tuotteistamisen ja brändäyksen ansiosta rahaa ja katsojia riitti. Vuonna 1998 ilmi tullut sopupeliskandaali kuitenkin romutti lajin uskottavuuden ja samalla suosio romahti. Sopupeliskandaalin jälkeen pesäpallo on kuitenkin onnistunut kasvattamaan suosiotaan vuosi vuodelta lähemmäs 1990-luvun lopun lukemia.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Ykköspesiksessä pelaava Ylivieskan Kuula. Joukkue on on pelannut yhtäjaksoisesti Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla vuodesta 2006 lähtien. Kuula on kuulunut koko tuon ajan sarjan alempaan keskikastiin ja yleisökeskiarvot ovat liikkuneet kaudesta toiseen 300 katsojan tuntumassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla, millä tavalla katsojat haluaisivat kehittää Ylivieskan Kuulan ottelutapahtumaa. Tulosten pohjalta ottelutapahtumaa pyritään kehittämään katsojien haluamaan suuntaan ja kasvattamaan sitä kautta yleisömääriä. Tutkimus järjestettiin Ykköspesiksen runkosarjan ottelussa kesällä 2013. Kyselyyn saatiin yhteensä 82 hyväksyttävää vastausta.
Työn teoriaosassa käsitellään pesäpalloa, tapahtumaa ja asiakastyytyväisyystutkimuksen järjestämistä. Teoriaosuuden jälkeen on vuorossa asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten esittely ja niiden pohjalta laaditut kehitysehdotukset.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Ykköspesiksessä pelaava Ylivieskan Kuula. Joukkue on on pelannut yhtäjaksoisesti Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla vuodesta 2006 lähtien. Kuula on kuulunut koko tuon ajan sarjan alempaan keskikastiin ja yleisökeskiarvot ovat liikkuneet kaudesta toiseen 300 katsojan tuntumassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla, millä tavalla katsojat haluaisivat kehittää Ylivieskan Kuulan ottelutapahtumaa. Tulosten pohjalta ottelutapahtumaa pyritään kehittämään katsojien haluamaan suuntaan ja kasvattamaan sitä kautta yleisömääriä. Tutkimus järjestettiin Ykköspesiksen runkosarjan ottelussa kesällä 2013. Kyselyyn saatiin yhteensä 82 hyväksyttävää vastausta.
Työn teoriaosassa käsitellään pesäpalloa, tapahtumaa ja asiakastyytyväisyystutkimuksen järjestämistä. Teoriaosuuden jälkeen on vuorossa asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten esittely ja niiden pohjalta laaditut kehitysehdotukset.