Lahjatavarakaupan markkinoinnin kehittäminen : Case Lahjanetti
Rautakoski, Mirja (2014)
Rautakoski, Mirja
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091714046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091714046
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön toimeksiantaja on Ylivieskassa toimiva Lahjailo. Yrityksen virallinen nimi on Lahjailo, mutta käytännöllisemmäksi nimeksi on katsottu Lahjanetti. Kivijalkamyymälä on ollut yrityksellä myös pidemmän aikaa, tosin ei aivan Ylivieskan keskustassa. Uusi kivijalkamyymälä avattiin vuoden 2013 lopussa Yli-vieskan ydinkeskustaan ja tarvetta markkinoinnin kehittämissuunnitelmalle on ollut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa vinkkejä Lahjanetin kivijalkamyymälän tunnettuuden lisäämiseksi sekä luoda Lahjanetille markkinoinnin kehittämissuunnitelma vuoden 2014 syksylle. Työssä selvitettiin tarkemmin Lahjanetin kilpailutilannetta sekä keinoja tehostaa Lahjanetin markkinointia.
Työn tietoperustassa käsiteltiin markkinointielementtejä, kuten segmentointia, ostokäyttäytymistä, ulkoista tiedottamista, perinteisiä kilpailukeinoja sekä vuorovaikutusmarkkinointiin liittyviä asioita. Tämän lisäksi tietoperustassa avattiin hieman myös tapahtumamarkkinoinnin sekä Sinisen Meren Strategian käsitettä.
Toiminnallisessa osassa puolestaan toteutettiin teemapäivä yhdessä toimeksiantajayrityksen kanssa. Teemapäivä järjestettiin toukokuussa juuri ennen äitienpäivää, joka oli myös teemana kyseisessä tapahtumassa. Kysely puolestaan toteutettiin alkukesän aikana. Lisäksi kartoitettiin Lahjanetin kilpailutilannetta pienimuotoisen kyselyn avulla.
Kehittämisehdotuksina Lahjanetin toiminnalle voitiin todeta lehtimainonnan lisääminen, aukioloaikojen tarkka noudattaminen, näyteikkunan päivittäminen sekä nettisivujen päivittäminen ja Facefook-mainonta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa vinkkejä Lahjanetin kivijalkamyymälän tunnettuuden lisäämiseksi sekä luoda Lahjanetille markkinoinnin kehittämissuunnitelma vuoden 2014 syksylle. Työssä selvitettiin tarkemmin Lahjanetin kilpailutilannetta sekä keinoja tehostaa Lahjanetin markkinointia.
Työn tietoperustassa käsiteltiin markkinointielementtejä, kuten segmentointia, ostokäyttäytymistä, ulkoista tiedottamista, perinteisiä kilpailukeinoja sekä vuorovaikutusmarkkinointiin liittyviä asioita. Tämän lisäksi tietoperustassa avattiin hieman myös tapahtumamarkkinoinnin sekä Sinisen Meren Strategian käsitettä.
Toiminnallisessa osassa puolestaan toteutettiin teemapäivä yhdessä toimeksiantajayrityksen kanssa. Teemapäivä järjestettiin toukokuussa juuri ennen äitienpäivää, joka oli myös teemana kyseisessä tapahtumassa. Kysely puolestaan toteutettiin alkukesän aikana. Lisäksi kartoitettiin Lahjanetin kilpailutilannetta pienimuotoisen kyselyn avulla.
Kehittämisehdotuksina Lahjanetin toiminnalle voitiin todeta lehtimainonnan lisääminen, aukioloaikojen tarkka noudattaminen, näyteikkunan päivittäminen sekä nettisivujen päivittäminen ja Facefook-mainonta.