Pehmeästi päivähoitoon : Lapinjärven varhaiskasvatuspalveluiden toimintamalli lasten päivähoidon aloituksesta
Seppälä, Mire (2014)
Seppälä, Mire
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092114094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092114094
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on lapsen pehmeää päivähoitoon siirtymistä tavoitteleva Lapinjärven varhaiskasvatuspalveluiden toimintamalli lasten päivähoidon aloituksesta. Opinnäytetyöni tarkoitus on tukea päivähoitoa aloittavan lapsen turvallisuudentunnetta sekä varhaiskasvatushenkilöstön ja lapsen vanhempien välisen kiinteän yhteistyösuhteen, kasvatuskumppanuuden, rakentumista. Tavoitteena oli kehittämisprosessin myötä kehittää yhdessä Lapinjärven varhaiskasvatushenkilöstön kanssa sellaiset päivähoidon aloituskäytännöt, jotka auttavat heitä tässä tehtävässä.
Sitoutuminen kehittämisprosessiin ja valmiin toimintamallin käyttöön edellyttää henkilöstön osallisuuden mahdollistamista, johon pyrin valitsemalla kehittämismenetelmäkseni Vuorovaikutteisen kehittämisprosessin mallin. Tiedotin Lapinjärven varhaiskasvatuspalveluiden henkilöstöä ennakkoon kehittämishankkeesta ja pyrin tieto-osallisuutta tukevan lukupaketin avulla luomaan yhteisölle yhteisen tietoperustan ja ymmärryksen päivähoitoa aloittavan lapsen kokemusmaailmasta taustatekijöineen sekä sopeutumista edistävistä aloituskäytännöistä. Varsinaisessa kehittämispäivässä henkilöstöä orientoitiin lapsilähtöiseen ajatteluun ja lapsen kokemusmaailman ymmärtämiseen, jonka pohjalta varsinaista toimintamallia työstettiin sekä yhteisöllisen vuorovaikutuksen että pienryhmätyöskentelyn avulla.
Pehmeästi päivähoitoon -toimintamalli dokumentoitiin porraskaavioksi, jonka liitteenä olevilla lisäsivuilla avataan jokaisen aloituskäytäntöportaan merkitystä. Porraskaavio lisäsivuineen liitetään jatkossa Lapinjärvellä päivähoitopäätöskirjeeseen, jolloin vanhemmat voivat tutustua toimintamalliin hyvissä ajoin ennen lapsensa päivähoidonaloitusta. Varhaiskasvatustyöntekijöille Pehmeästi päivähoitoon -toimintamalli toimii työmenetelmänä luotaessa turvaa tuottavaa suhdetta päivähoitoa aloittavaan lapseen ja lasta kannattelevaa kasvatuskumppanuussuhdetta lapsen vanhempiin. Pehmeästi päivähoitoon -toimintamallin ohessa työntekijällä on konkreettisena työvälineenään dokumentti jokaisen aloitusportaan tavoitteista ja sisällöistä. Kehittämisprosessin ohessa käynnistyi kunnan päivähoitokulttuurin laatua olennaisesti kehittävä uusien pedagogisten työtapojen, omahoitaja- ja pienryhmätyöskentelyn, juurruttaminen, joiden toteutumistapaa jokainen tiimi on itse luomassa.
Sitoutuminen kehittämisprosessiin ja valmiin toimintamallin käyttöön edellyttää henkilöstön osallisuuden mahdollistamista, johon pyrin valitsemalla kehittämismenetelmäkseni Vuorovaikutteisen kehittämisprosessin mallin. Tiedotin Lapinjärven varhaiskasvatuspalveluiden henkilöstöä ennakkoon kehittämishankkeesta ja pyrin tieto-osallisuutta tukevan lukupaketin avulla luomaan yhteisölle yhteisen tietoperustan ja ymmärryksen päivähoitoa aloittavan lapsen kokemusmaailmasta taustatekijöineen sekä sopeutumista edistävistä aloituskäytännöistä. Varsinaisessa kehittämispäivässä henkilöstöä orientoitiin lapsilähtöiseen ajatteluun ja lapsen kokemusmaailman ymmärtämiseen, jonka pohjalta varsinaista toimintamallia työstettiin sekä yhteisöllisen vuorovaikutuksen että pienryhmätyöskentelyn avulla.
Pehmeästi päivähoitoon -toimintamalli dokumentoitiin porraskaavioksi, jonka liitteenä olevilla lisäsivuilla avataan jokaisen aloituskäytäntöportaan merkitystä. Porraskaavio lisäsivuineen liitetään jatkossa Lapinjärvellä päivähoitopäätöskirjeeseen, jolloin vanhemmat voivat tutustua toimintamalliin hyvissä ajoin ennen lapsensa päivähoidonaloitusta. Varhaiskasvatustyöntekijöille Pehmeästi päivähoitoon -toimintamalli toimii työmenetelmänä luotaessa turvaa tuottavaa suhdetta päivähoitoa aloittavaan lapseen ja lasta kannattelevaa kasvatuskumppanuussuhdetta lapsen vanhempiin. Pehmeästi päivähoitoon -toimintamallin ohessa työntekijällä on konkreettisena työvälineenään dokumentti jokaisen aloitusportaan tavoitteista ja sisällöistä. Kehittämisprosessin ohessa käynnistyi kunnan päivähoitokulttuurin laatua olennaisesti kehittävä uusien pedagogisten työtapojen, omahoitaja- ja pienryhmätyöskentelyn, juurruttaminen, joiden toteutumistapaa jokainen tiimi on itse luomassa.