"Iso kokonaisuus, missä olen osanen" : hoitotyön opiskelijoiden käsityksiä terveydenhuollon palvelun laadusta
Lipponen, Essi; Kaija, Piia (2014)
Lipponen, Essi
Kaija, Piia
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092214136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092214136
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli palvelu -käsitteen selventäminen hoitotyössä. Lisäksi tarkoituksena oli edistää opetuksen laatua ja tulevien hoitotyöntekijöiden palveluosaamista. Palvelu -käsitteen ja palvelun laadun parempi ymmärtäminen auttaa valmistuvia hoitotyön opiskelijoita kiinnittämään huomiota palvelun laatuun ja tarjoamaan näin terveydenhuollon asiakkaille ja potilaille korkeatasoista hoitoa. Opinnäyteyön tavoitteena oli selvittää hoitotyön opiskelijoiden käsityksiä sanasta palvelu terveydenhuollon toimintaympäristössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin haastattelemalla seitsemää Lahden ammattikorkeakoulussa opiskelevaa hoitotyön opiskelijaa. Tutkimuskysymyksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen mukaan hoitotyön opiskelijat käsittivät sanan palvelu laaja-alaisesti kolmesta eri ulottuvuudesta käsin: 1) potilaan näkökulmasta, 2) työyhteisön näkökulmasta ja 3) organisaation näkökulmasta. Palvelu käsitteenä nähtiin laaja-alaisena ja osittain vaikeana. Tutkimus osoitti, että hoitotyön opiskelijoiden käsitys laadusta oli laaja-alainen ja osin myös ristiriitainen. Palvelu nähtiin hyvän hoidon lähtökohtana, mutta samanaikaisesti se nähtiin myös negatiivissävyisenä palvelemisena. Tuloksilla voidaan myös tarvittaessa edistää opetuksen laatua.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin haastattelemalla seitsemää Lahden ammattikorkeakoulussa opiskelevaa hoitotyön opiskelijaa. Tutkimuskysymyksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen mukaan hoitotyön opiskelijat käsittivät sanan palvelu laaja-alaisesti kolmesta eri ulottuvuudesta käsin: 1) potilaan näkökulmasta, 2) työyhteisön näkökulmasta ja 3) organisaation näkökulmasta. Palvelu käsitteenä nähtiin laaja-alaisena ja osittain vaikeana. Tutkimus osoitti, että hoitotyön opiskelijoiden käsitys laadusta oli laaja-alainen ja osin myös ristiriitainen. Palvelu nähtiin hyvän hoidon lähtökohtana, mutta samanaikaisesti se nähtiin myös negatiivissävyisenä palvelemisena. Tuloksilla voidaan myös tarvittaessa edistää opetuksen laatua.