Feel it! : Palveluneuvojan työn kehittäminen Kelan Etelä-Pirkanmaan vakuutuspiirissä
Mikkola, Mika (2014)
Mikkola, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092614234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092614234
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kehittämisehdotuksia Kelan Etelä-Pirkanmaan vakuutuspiirille, palveluneuvojan työn sisällön kehittämiseen. Työn tavoitteena oli luoda sellaisia kehitysehdotuksia palveluneuvojan työn sisällön kehittämiseksi, jotka olisi realistisia toteuttaa ja joiden avulla palveluneuvojan työtä pystyttäisiin paremmin kehittämään pitkäjänteisesti.
Opinnäytteessä käytetty tutkimusmenetelmä oli tapaustutkimus eli case study. Tutkimuksen tavoitteiden täyttymisen kannalta oli oleellista saada kvalitatiivista eli laadullista tietoa. Tiedonkeräämiseen käytettiin menetelmätriangulaatiota eli tutkimusaineiston hankinnassa käytettiin useita eri menetelmiä. Tutkimuksessa toteutetun kyselyn kohderyhmänä olivat Kelan Etelä-Pirkanmaan vakuutuspiirin palveluneuvojat ja heidän 1.varahenkilöt. Tutkimuksen teoria pohjautui Päivi Rauramon työhyvinvoinnin portaisiin.
Työhyvinvoinnin portaat pohjautuvat Abraham Maslowin tarvehierarkia-teoriaan. Työhyvinvoinnin portaita on viisi. Mitä korkeammalle portaissa päästään, sen parempi on työhyvinvointi. Toteutetun kyselyn tulosten perusteella pystyi näkemään sen, millä tasolla portailla vastaajien mielestä oltiin. Tutkimusaineiston perusteella esiin nousi joitakin kehittämistä vaativia asioita. Tämän lisäksi esiin nousi muitakin kehittämiskohteita mutta ne eivät kuuluneet työn rajauksen sisälle, joten niitä ei käsitellä tässä työssä.
Tutkimuksen perusteella esitetään, että palveluneuvojan työtä tulisi kehittää työnkierron, vuorovaikutuksen ja koulutuksen kautta. Kaikilla kehitysehdotuksilla on suoravaikutus siihen työhyvinvoinnin portaaseen, jossa tällä hetkellä koettiin olevan haastetta. Kehitysehdotukset auttavat myös kiipeämään entistä ylemmäksi työhyvinvoinnin portailla.
Opinnäytteessä käytetty tutkimusmenetelmä oli tapaustutkimus eli case study. Tutkimuksen tavoitteiden täyttymisen kannalta oli oleellista saada kvalitatiivista eli laadullista tietoa. Tiedonkeräämiseen käytettiin menetelmätriangulaatiota eli tutkimusaineiston hankinnassa käytettiin useita eri menetelmiä. Tutkimuksessa toteutetun kyselyn kohderyhmänä olivat Kelan Etelä-Pirkanmaan vakuutuspiirin palveluneuvojat ja heidän 1.varahenkilöt. Tutkimuksen teoria pohjautui Päivi Rauramon työhyvinvoinnin portaisiin.
Työhyvinvoinnin portaat pohjautuvat Abraham Maslowin tarvehierarkia-teoriaan. Työhyvinvoinnin portaita on viisi. Mitä korkeammalle portaissa päästään, sen parempi on työhyvinvointi. Toteutetun kyselyn tulosten perusteella pystyi näkemään sen, millä tasolla portailla vastaajien mielestä oltiin. Tutkimusaineiston perusteella esiin nousi joitakin kehittämistä vaativia asioita. Tämän lisäksi esiin nousi muitakin kehittämiskohteita mutta ne eivät kuuluneet työn rajauksen sisälle, joten niitä ei käsitellä tässä työssä.
Tutkimuksen perusteella esitetään, että palveluneuvojan työtä tulisi kehittää työnkierron, vuorovaikutuksen ja koulutuksen kautta. Kaikilla kehitysehdotuksilla on suoravaikutus siihen työhyvinvoinnin portaaseen, jossa tällä hetkellä koettiin olevan haastetta. Kehitysehdotukset auttavat myös kiipeämään entistä ylemmäksi työhyvinvoinnin portailla.