Palvelusuunnitelma moniammatillisena yhteistyön välineenä
Räsänen, Kristiina (2014)
Räsänen, Kristiina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092614243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092614243
Tiivistelmä
Palvelusuunnitelman tavoitteena on tukea moniammatillista, asiakaslähtöistä ja kuntouttavaa työtä sosiaalipalveluissa. Hyvän palvelusuunnitelman laadinnassa ja toteuttamisessa korostuu työntekijän ammatillisuus ja osaamisen laaja-alaisuus. Palvelusuunnittelun laadukkuudella ja palvelujen oikea-aikaisuudella on merkitystä asiakkaan toimintakyvyn ja elämänlaadun parantamisessa sekä ongelmien ennaltaehkäisemisessä. Hyvän palvelusuunnittelun valmistelussa yhdistyvät työntekijöiden ammattitaito, asiakkaan tarpeet, toiveet sekä palvelunjärjestämiseen liittyvät mahdollisuudet. Työntekijät laativat asiakkaan kanssa yhteistyössä palvelusuunnitelman, jonka toteutumista voidaan arvioida ja muuttaa tarvittaessa.
Liperin kunnan sosiaali- ja terveyspalveluissa on käytössä useita erilaisia palvelusuunnitelmia. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaalla saattaa olla useita samanaikaisesti voimassa olevia palve-lusuunnitelmia. Asiakkaan palvelusuunnittelu on hajanaista. Asiakkaalla tai palvelunjärjestäjällä ei ole kokonaiskuvaa asiakkaalle myönnetyistä palveluista ja tukitoimista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää yhteisen palvelusuunnitelman laatimista Liperin kunnan sosiaali- ja terveyslautakunnan vammaispalvelun, kehitysvammahuollon ja vanhuspalvelun moniammatillisena yhteistyönä. Kehittämistyön konkreettisena tuotoksena laaditaan Liperin kunnan vammaispalvelun, kehitysvammahuollon ja omaishoidon tuen käyttöön soveltuva yhteinen palvelusuunnitelmalomake. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda yksi palvelusuunnitelma-lomake yhteiseen käyttöön, joka on kaikkien työntekijöiden käytössä yhteisessä tietojärjestelmässä.
Liperin kunnan sosiaali- ja terveyspalveluissa on käytössä useita erilaisia palvelusuunnitelmia. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaalla saattaa olla useita samanaikaisesti voimassa olevia palve-lusuunnitelmia. Asiakkaan palvelusuunnittelu on hajanaista. Asiakkaalla tai palvelunjärjestäjällä ei ole kokonaiskuvaa asiakkaalle myönnetyistä palveluista ja tukitoimista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää yhteisen palvelusuunnitelman laatimista Liperin kunnan sosiaali- ja terveyslautakunnan vammaispalvelun, kehitysvammahuollon ja vanhuspalvelun moniammatillisena yhteistyönä. Kehittämistyön konkreettisena tuotoksena laaditaan Liperin kunnan vammaispalvelun, kehitysvammahuollon ja omaishoidon tuen käyttöön soveltuva yhteinen palvelusuunnitelmalomake. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda yksi palvelusuunnitelma-lomake yhteiseen käyttöön, joka on kaikkien työntekijöiden käytössä yhteisessä tietojärjestelmässä.