Kiusaamisen monet kasvot : Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden näkökulmasta tarkasteltuna
Savonen, Iitu (2014)
Savonen, Iitu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914288
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tutkia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kokemaa koulukiusaamista. Useat aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että koulukiusaaminen alkaa yleisimmin alakoulun ensimmäisten vuosien aikana. Sen vuoksi pidin tärkeänä tutkia koulukiusaamista alakoulussa.
Koulukiusaaminen varjostaa oppilaiden viihtyvyyttä ja hyvinvointia kouluissa. Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää koulukiusaamisen kokemuksia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden näkökulmasta. Tein kyselyn Etelä- Pohjalaisen kunnan alakoulujen erityisen tuen piirissä oleville oppilaille sekä kunnan koulukuraattoreille. Halusin ottaa selvää siitä, kokevatko kyseiset oppilaat joutuvansa muita herkemmin kiusaamisen uhriksi. Onko heidän erityisyydellään merkitystä kiusaamisen uhriksi joutumiseen tai kiusaavatko he itse enemmän? Tutkimusmenetelmäni on kvantitatiivinen, mutta siinä näkyy myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä.
Keskeistä opinnäytetyössäni on tuoda lisää ymmärrystä sekä erityistä tukea tarvitsevista oppilaista että koulun haasteista. Koulukiusaamiseen puuttuminen ei ole yksiselitteistä. Lisää haastetta tuo, jos oppilaan hallitsematon käyttäytyminen joh-tuu erityisvaikeudesta tai kehityshäiriöstä.
Koulukiusaaminen varjostaa oppilaiden viihtyvyyttä ja hyvinvointia kouluissa. Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää koulukiusaamisen kokemuksia erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden näkökulmasta. Tein kyselyn Etelä- Pohjalaisen kunnan alakoulujen erityisen tuen piirissä oleville oppilaille sekä kunnan koulukuraattoreille. Halusin ottaa selvää siitä, kokevatko kyseiset oppilaat joutuvansa muita herkemmin kiusaamisen uhriksi. Onko heidän erityisyydellään merkitystä kiusaamisen uhriksi joutumiseen tai kiusaavatko he itse enemmän? Tutkimusmenetelmäni on kvantitatiivinen, mutta siinä näkyy myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä.
Keskeistä opinnäytetyössäni on tuoda lisää ymmärrystä sekä erityistä tukea tarvitsevista oppilaista että koulun haasteista. Koulukiusaamiseen puuttuminen ei ole yksiselitteistä. Lisää haastetta tuo, jos oppilaan hallitsematon käyttäytyminen joh-tuu erityisvaikeudesta tai kehityshäiriöstä.