Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Lastentarhanopettajien näkemyksiä liikuntakasvatuksesta Imatralla
Valtiala, Antti (2014)
Valtiala, Antti
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914306
Tiivistelmä
Valtiala, Antti. Lastentarhanopettajien näkemyksiä liikuntakasvatuksesta Imatralla. Helsinki, syksy 2014, 63 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin toimipaikka, sosiaalialan koulutusoh-jelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Liikunnan hyödyt ovat kiistattomat. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka tarkoitus oli selvittää, mistä Imatralla työskentelevät lastentarhanopettajat olivat saaneet valmiutensa liikuntakasvatukseen, sekä mistä koostuu hyvä liikuntakasvatus varhaiskasvatusikäisille lapsille. Opinnäytetyöni pääteemat olivat valmiudet liikuntakasvatukseen sekä hyvän liikuntakasvatuksen koostumus varhaiskasvatusikäisille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota tietoa Imatran kaupungille sen varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta lastentarhanopettajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Imatralla syksyllä 2013. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan Imatralla työskentelevät lastentarhanopettajat kokivat varhaiskasvatusikäisten lasten liikuntakasvatusvalmiudet hyvinä. Valmiuksia saatiin eri koulutustaustoista eri tavoin. Merkittävimmät liikuntakasvatuksen valmiuksienantajat olivat oma innostus liikuntakasvatukseen, koulutus, kokemus sekä kollegoiden tuki, apu ja yhteistyö.
Tutkimustuloksistani käy ilmi, että Imatralla ymmärretään liikuntakasvatuksen tärkeys. Vanhemmat suhtautuvat haastateltavien lastentarhanopettajien mukaan Imatralla positiivisesti päiväkodin järjestämään liikuntakasvatukseen. Järjestöt ja seurat olivat isona apuna varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksen toteuttamisessa. Niiden tuki nähtiin positiivisena mahdollisuutena myös tulevaisuudessa. Hyvät liikuntavälineet ja suotuisa liikuntaympäristö tukevat liikuntakasvatusta.
Asiasanat: liikuntakasvatus, varhaiskasvatus, lastentarhanopettajat, valmiudet, kvalitatiivinen tutkimus, teemahaastattelut
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin toimipaikka, sosiaalialan koulutusoh-jelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Liikunnan hyödyt ovat kiistattomat. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka tarkoitus oli selvittää, mistä Imatralla työskentelevät lastentarhanopettajat olivat saaneet valmiutensa liikuntakasvatukseen, sekä mistä koostuu hyvä liikuntakasvatus varhaiskasvatusikäisille lapsille. Opinnäytetyöni pääteemat olivat valmiudet liikuntakasvatukseen sekä hyvän liikuntakasvatuksen koostumus varhaiskasvatusikäisille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota tietoa Imatran kaupungille sen varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta lastentarhanopettajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Imatralla syksyllä 2013. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan Imatralla työskentelevät lastentarhanopettajat kokivat varhaiskasvatusikäisten lasten liikuntakasvatusvalmiudet hyvinä. Valmiuksia saatiin eri koulutustaustoista eri tavoin. Merkittävimmät liikuntakasvatuksen valmiuksienantajat olivat oma innostus liikuntakasvatukseen, koulutus, kokemus sekä kollegoiden tuki, apu ja yhteistyö.
Tutkimustuloksistani käy ilmi, että Imatralla ymmärretään liikuntakasvatuksen tärkeys. Vanhemmat suhtautuvat haastateltavien lastentarhanopettajien mukaan Imatralla positiivisesti päiväkodin järjestämään liikuntakasvatukseen. Järjestöt ja seurat olivat isona apuna varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksen toteuttamisessa. Niiden tuki nähtiin positiivisena mahdollisuutena myös tulevaisuudessa. Hyvät liikuntavälineet ja suotuisa liikuntaympäristö tukevat liikuntakasvatusta.
Asiasanat: liikuntakasvatus, varhaiskasvatus, lastentarhanopettajat, valmiudet, kvalitatiivinen tutkimus, teemahaastattelut