Koulutuksen työelämälähtöisyys : Logistiikka, Tredu Nokian toimipiste
Kyllönen, Petri (2014)
Kyllönen, Petri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014093014328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014093014328
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten työelämälähtöisyys toteutuu Tampereen seudun ammattiopiston
Kankaantaankadun toimipisteen logistiikka-alan opetuksessa. Tutkimuskyselyjen lisäksi
teoreettisessa viitekehyksessä tutkittiin opetussuunnitelman sisältöä, työelämälähtöisyyttä ja
oppimisympäristöjä. Työnantajien palautteen perusteella tehtiin opiskelijalle opas (top-pokkari)
työssäoppimisen tueksi.
Tavoitteena oli kehittää opetuksen laatua työelämälähtöisemmäksi. Keinoina tavoitteeseen
pääsemiseksi ovat opettajien työelämäjaksot, yhteistyön jatkuva kehittäminen työelämän kanssa,
oikeiden asioiden opettaminen käytettävissä olevien resurssien puitteissa ja opettajien halu
kehittää työympäristöä ja itseään. Työn toimeksiantajana oli Tampereen seudun ammattiopisto.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Kyselytutkimus toteutettiin valituille
työssäoppimispaikkojen työpaikkaohjaajille ja Kankaantaankadun toimipisteen logistiikka-alan
opettajille. Kyselytutkimuksessa käytettiin Opetushallituksen logistiikan perustutkinnon kuvaavia
osaamistavoitteita. Työpaikkaohjaajat vastasivat kysymyksiin mitä he haluavat ja kokevat tärkeäksi
oppilaiden osaamistavoitteeksi. Opettajat vastasivat kysymyksiin kuinka hyvin oppilaat osaavat
kyseiset osaamistavoitteet.
Kyselyjen perusteella kävi ilmi, että opetus on pääsääntöisesti sitä mitä työnantajat haluavat.
Perusasioiden opettamiseen kuten, töihin/kouluun saapuminen ajoissa, asenne työn tekemiseen,
oma-aloitteisuus jne., tulee panostaa jatkossakin, oli viesti työpaikkaohjaajilta. Opettajien
vastaukset olivat kriittisiä ja täten opetusta pyritään kehittämään koko ajan jatkossakin.
Opetuksen kehittäminen yhdessä työelämän kanssa mahdollistaa monipuolisemmat keinot
oppilaiden motivaation herättämiseksi ja ylläpitoon.
Kankaantaankadun toimipisteen logistiikka-alan opetuksessa. Tutkimuskyselyjen lisäksi
teoreettisessa viitekehyksessä tutkittiin opetussuunnitelman sisältöä, työelämälähtöisyyttä ja
oppimisympäristöjä. Työnantajien palautteen perusteella tehtiin opiskelijalle opas (top-pokkari)
työssäoppimisen tueksi.
Tavoitteena oli kehittää opetuksen laatua työelämälähtöisemmäksi. Keinoina tavoitteeseen
pääsemiseksi ovat opettajien työelämäjaksot, yhteistyön jatkuva kehittäminen työelämän kanssa,
oikeiden asioiden opettaminen käytettävissä olevien resurssien puitteissa ja opettajien halu
kehittää työympäristöä ja itseään. Työn toimeksiantajana oli Tampereen seudun ammattiopisto.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Kyselytutkimus toteutettiin valituille
työssäoppimispaikkojen työpaikkaohjaajille ja Kankaantaankadun toimipisteen logistiikka-alan
opettajille. Kyselytutkimuksessa käytettiin Opetushallituksen logistiikan perustutkinnon kuvaavia
osaamistavoitteita. Työpaikkaohjaajat vastasivat kysymyksiin mitä he haluavat ja kokevat tärkeäksi
oppilaiden osaamistavoitteeksi. Opettajat vastasivat kysymyksiin kuinka hyvin oppilaat osaavat
kyseiset osaamistavoitteet.
Kyselyjen perusteella kävi ilmi, että opetus on pääsääntöisesti sitä mitä työnantajat haluavat.
Perusasioiden opettamiseen kuten, töihin/kouluun saapuminen ajoissa, asenne työn tekemiseen,
oma-aloitteisuus jne., tulee panostaa jatkossakin, oli viesti työpaikkaohjaajilta. Opettajien
vastaukset olivat kriittisiä ja täten opetusta pyritään kehittämään koko ajan jatkossakin.
Opetuksen kehittäminen yhdessä työelämän kanssa mahdollistaa monipuolisemmat keinot
oppilaiden motivaation herättämiseksi ja ylläpitoon.