Logistiikan opetuksen päällekkäisyyksien hyödyntäminen toisen asteen ja ammattikorkeakoulun välillä
Salmi, Anssi (2014)
Salmi, Anssi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914309
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön on tilannut Vantaan ammattiopiston Varian logistiikan opetuksen yksikkö ja tätä opinnäytetyötä on tarkoitus käyttää työkaluna ammattikorkeakouluopintojen pilotointiin lukukaudella 2014─2015.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tehostaa toisen asteen ja ammattikorkeakoulun logistiikan opetusta ja poistaa turhia päällekkäisyyksiä. Yksi tehokkuuden mittari on kokonaisopiskeluajan lyhentäminen, johon pyritään tämän opinnäytetyön avulla. Tämän opinnäytetyön tuloksissa on kerrottu miksi toisen asteen ja ammattikorkeakoulujen opetusta pitäisi yhdistää. Opinnäytetyön lopussa on myös yhteisiä kurssiesimerkkejä pohjautuen tutkimustuloksiin.
Tämän opinnäytetyön ensimmäinen päätutkimusmenetelmä on toisen asteen perustutkinnon perusteiden ja neljän logistiikkaa opettavan ammattikorkeakoulun logistiikan opetussuunnitelmien vertailu ja päällekkäisyyksien poistaminen. Toisena päätutkimusmenetelmänä käytetään kyselytutkimusta logistiikan ammattikorkeakouluopiskelijoille. Kahden päätutkimusmenetelmän lisäksi tämän opinnäytetyön tekoprosessissa käytetään hyödyksi asiantuntija-apua.
Tämän opinnäytetyön tulokset tukivat toisen asteen ja ammattikorkeakoulun tiivistä yhteistyötä ja yhteisten opintojaksojen toteuttamista. Parhaimmillaan kokonaisopiskeluaikaa toiselta asteelta ammattikorkeakouluun voidaan lyhentää jopa 6─12 kuukautta. Toisen asteen opiskelijoiden valmiuksia etenkin luonnontieteiden osalta olisi syytä lisätä jo ammatillisten opintojen aikana. Opintojen henkilökohtaistaminen ja yksilöllisten opintopolkujen luominen nähtiin erittäin tärkeänä, jotta motivoituneimmille opiskelijoille saadaan tarpeeksi mielekästä tekemistä kouluissa.
Johtopäätöksenä tästä opinnäytetyöstä voidaan pitää sitä, että tulevaisuudessa eri opintoasteiden on lähennyttävä toisiaan ja keksittävä uusia tapoja hyödyntää toisiensa vahvuuksia. Tämän opinnäytetyön tulokset ovat yleistettävissä useille eri koulutusaloille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tehostaa toisen asteen ja ammattikorkeakoulun logistiikan opetusta ja poistaa turhia päällekkäisyyksiä. Yksi tehokkuuden mittari on kokonaisopiskeluajan lyhentäminen, johon pyritään tämän opinnäytetyön avulla. Tämän opinnäytetyön tuloksissa on kerrottu miksi toisen asteen ja ammattikorkeakoulujen opetusta pitäisi yhdistää. Opinnäytetyön lopussa on myös yhteisiä kurssiesimerkkejä pohjautuen tutkimustuloksiin.
Tämän opinnäytetyön ensimmäinen päätutkimusmenetelmä on toisen asteen perustutkinnon perusteiden ja neljän logistiikkaa opettavan ammattikorkeakoulun logistiikan opetussuunnitelmien vertailu ja päällekkäisyyksien poistaminen. Toisena päätutkimusmenetelmänä käytetään kyselytutkimusta logistiikan ammattikorkeakouluopiskelijoille. Kahden päätutkimusmenetelmän lisäksi tämän opinnäytetyön tekoprosessissa käytetään hyödyksi asiantuntija-apua.
Tämän opinnäytetyön tulokset tukivat toisen asteen ja ammattikorkeakoulun tiivistä yhteistyötä ja yhteisten opintojaksojen toteuttamista. Parhaimmillaan kokonaisopiskeluaikaa toiselta asteelta ammattikorkeakouluun voidaan lyhentää jopa 6─12 kuukautta. Toisen asteen opiskelijoiden valmiuksia etenkin luonnontieteiden osalta olisi syytä lisätä jo ammatillisten opintojen aikana. Opintojen henkilökohtaistaminen ja yksilöllisten opintopolkujen luominen nähtiin erittäin tärkeänä, jotta motivoituneimmille opiskelijoille saadaan tarpeeksi mielekästä tekemistä kouluissa.
Johtopäätöksenä tästä opinnäytetyöstä voidaan pitää sitä, että tulevaisuudessa eri opintoasteiden on lähennyttävä toisiaan ja keksittävä uusia tapoja hyödyntää toisiensa vahvuuksia. Tämän opinnäytetyön tulokset ovat yleistettävissä useille eri koulutusaloille.