Sairaanhoitajien kokemuksia välittömästä hoitotyöstä
Koso, Armi; Mikola, Taina; Tervo, Annu; Vehviläinen, Satu (2014)
Koso, Armi
Mikola, Taina
Tervo, Annu
Vehviläinen, Satu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914301
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Armi Koso, Taina Mikola, Annu Tervo ja Satu Vehviläinen. Sairaanhoitajien kokemuksia välittömästä hoitotyöstä. Diak Pieksämäki, syksy 2014, 60 sivua, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata sairaanhoitajien kokemuksia välittömästä hoitotyöstä. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Ensimmäisenä tutkimustehtävänä oli kuvata, millaisena sairaanhoitajat tällä hetkellä kokevat välittömän ajan riittämisen potilaalle. Toisen tutkimustehtävän tavoitteena oli kuvata sairaanhoitajien mielipiteitä välittömän hoidon tarpeisiin vastaamisesta. Kolmannen tutkimustehtävän tavoitteena oli kuvata välittömään hoitotyöhön liittyvää potilasohjausta ja vuorovaikutusta. Neljäntenä tutkimustehtävänä oli peilata ajankäyttöä, ja potilaiden tarpeisiin vastaamista historian näkökulmasta.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Mikkelin keskussairaalan kirurgisten osastojen 33 A, B ja C sairaanhoitajat. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Haastattelu lomakkeessa oli avoimia kysymyksiä, joiden avulla saimme aineistoa kvalitatiivisen tutkimuksen tarpeisiin. Osa kysymyksistä oli strukturoituja. Haastattelun suoritimme käyttämällä Webropol-ohjelmaa. Haastattelulomake lähetettiin tutkimuksen kohderyhmälle sähköisesti. Kyselyyn vastasi 11 sairaanhoitajaa.
Tuloksissa ilmeni, että sairaanhoitajat kokivat potilaalle annettavan välittömän ajan määrän vähentyneen. He kertoivat, että aikaa välittömältä hoitotyöltä vie tietojärjestelmät, hoitotyön kirjaaminen ja lääkkeiden jakaminen. Tutkimukseen osallistuneet sairaanhoitajat kokivat, että aikaa potilaan kanssa keskustelemiseen, sekä potilasohjaukseen on liian vähän. Kiireen koettiin lisääntyneen hoitotyössä.
Tämän opinnäytetyön myötä saamme uusia näkökulmia sitä hetkeä varten, kun valmistumme itse sairaanhoitajiksi. Opinnäytetyön edetessä toivomme saavamme myös tulevaan työhömme mahdollisia työkaluja siihen kuinka laadukasta ja turvallista hoitotyötä kehitetään ja edistetään potilas yksilöidysti huomioiden. Sairaanhoidon historian tuntemus ja yhteiskunnan muutokset antavat näkökulmaa nykyiselle terveydenhoidolle.
Asiasanat:
Välitön hoitotyö, ihmiskäsitys hoitotyössä, ammatillinen hoitotyö, potilasohjaus ja vuorovaikutus.
Armi Koso, Taina Mikola, Annu Tervo ja Satu Vehviläinen. Sairaanhoitajien kokemuksia välittömästä hoitotyöstä. Diak Pieksämäki, syksy 2014, 60 sivua, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata sairaanhoitajien kokemuksia välittömästä hoitotyöstä. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Ensimmäisenä tutkimustehtävänä oli kuvata, millaisena sairaanhoitajat tällä hetkellä kokevat välittömän ajan riittämisen potilaalle. Toisen tutkimustehtävän tavoitteena oli kuvata sairaanhoitajien mielipiteitä välittömän hoidon tarpeisiin vastaamisesta. Kolmannen tutkimustehtävän tavoitteena oli kuvata välittömään hoitotyöhön liittyvää potilasohjausta ja vuorovaikutusta. Neljäntenä tutkimustehtävänä oli peilata ajankäyttöä, ja potilaiden tarpeisiin vastaamista historian näkökulmasta.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Mikkelin keskussairaalan kirurgisten osastojen 33 A, B ja C sairaanhoitajat. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Haastattelu lomakkeessa oli avoimia kysymyksiä, joiden avulla saimme aineistoa kvalitatiivisen tutkimuksen tarpeisiin. Osa kysymyksistä oli strukturoituja. Haastattelun suoritimme käyttämällä Webropol-ohjelmaa. Haastattelulomake lähetettiin tutkimuksen kohderyhmälle sähköisesti. Kyselyyn vastasi 11 sairaanhoitajaa.
Tuloksissa ilmeni, että sairaanhoitajat kokivat potilaalle annettavan välittömän ajan määrän vähentyneen. He kertoivat, että aikaa välittömältä hoitotyöltä vie tietojärjestelmät, hoitotyön kirjaaminen ja lääkkeiden jakaminen. Tutkimukseen osallistuneet sairaanhoitajat kokivat, että aikaa potilaan kanssa keskustelemiseen, sekä potilasohjaukseen on liian vähän. Kiireen koettiin lisääntyneen hoitotyössä.
Tämän opinnäytetyön myötä saamme uusia näkökulmia sitä hetkeä varten, kun valmistumme itse sairaanhoitajiksi. Opinnäytetyön edetessä toivomme saavamme myös tulevaan työhömme mahdollisia työkaluja siihen kuinka laadukasta ja turvallista hoitotyötä kehitetään ja edistetään potilas yksilöidysti huomioiden. Sairaanhoidon historian tuntemus ja yhteiskunnan muutokset antavat näkökulmaa nykyiselle terveydenhoidolle.
Asiasanat:
Välitön hoitotyö, ihmiskäsitys hoitotyössä, ammatillinen hoitotyö, potilasohjaus ja vuorovaikutus.