Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
KAIKKI LÄHETTIIN SAMAAN HULAVANTEESEEN : vuorovaikutusleikki päiväkodissa
Tuomaala, Pauliina (2014)
Tuomaala, Pauliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092614245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092614245
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tuomaala, Pauliina. Kaikki lähettiin samaan hulavanteeseen. Vuorovaikutusleikki päiväkodissa. Pieksämäki, syksy 2014, 64 s, 8 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa vuorovaikutusleikkiopas toimeksiantajapäiväkodin työntekijöiden käyttöön. Oppaan tavoitteena on tarjota käyttökelpoinen vaihtoehto vuorovaikutusleikkiryhmän suunnitteluun ja toteutukseen. Vuorovaikutusleikkiopas on kolmeosainen ja siinä on yhteensä 52 sivua. Ensimmäisessä osassa kuvataan tutkimuksen kohteena ollutta leikkikerhoa. Toisessa osassa pureudutaan vuorovaikutusleikkiin menetelmänä. Kolmas osa esittää vaihtoehtoisen mallin kymmenestä (10) leikkikerhotapahtumasta.
Vuorovaikutusleikkiopas rakennettiin teoriatiedon ja kokemustiedon pohjalta. Teoriatieto perustui Theraplay- ja ryhmä-Theraplay-menetelmiin, joista kerrotaan Theraplay-käsikirjassa. Lisätietoa hankittiin opinnäytteistä, artikkelisarjasta ja koulutusmateriaaleista. Asiantuntijatietoa saatiin viideltä vuorovaikutusleikkiohjaajalta, jotka vastasivat leikkimenetelmästä saamiansa kokemuksia koskevaan kyselyyn. Lasten kokemuksia kartoitettiin kolmessa pienessä ryhmässä. Yhteensä 16 lasta kertoi ja piirsi kokemuksiaan leikkikerhosta. Lasten piirustuksista 14 valittiin oppaaseen. Oppaaseen valittiin leikit, jotka tukevat lapsen hyvää itsetuntoa ja sosiaalisia taitoja.
Lapset antoivat lähes poikkeuksetta hyvää palautetta leikkikerhosta. Useimpien lasten mielestä syöminen oli kivaa ja leikeistä pidettiin. Päiväkodin työntekijöiden antamien palautteiden mukaan lapset osallistuivat toimintaan ja näyttivät pitäneen leikkituokioista. Arviointien mukaan vuorovaikutusleikkiopas vaikutti hyvältä, kattavalta ja selkeältä. Opas jaettiin syksyllä 2014 toimeksiantajapäiväkodin jokaiseen viiteen lapsiryhmään. Vuorovaikutusleikkiopasta kokeillaan vielä, joten sen toimivuudesta käytännössä ei ole tietoa.
Asiasanat: Theraplay, vuorovaikutusleikki, lapsen kehitys, varhaiskasvatus
Tuomaala, Pauliina. Kaikki lähettiin samaan hulavanteeseen. Vuorovaikutusleikki päiväkodissa. Pieksämäki, syksy 2014, 64 s, 8 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa vuorovaikutusleikkiopas toimeksiantajapäiväkodin työntekijöiden käyttöön. Oppaan tavoitteena on tarjota käyttökelpoinen vaihtoehto vuorovaikutusleikkiryhmän suunnitteluun ja toteutukseen. Vuorovaikutusleikkiopas on kolmeosainen ja siinä on yhteensä 52 sivua. Ensimmäisessä osassa kuvataan tutkimuksen kohteena ollutta leikkikerhoa. Toisessa osassa pureudutaan vuorovaikutusleikkiin menetelmänä. Kolmas osa esittää vaihtoehtoisen mallin kymmenestä (10) leikkikerhotapahtumasta.
Vuorovaikutusleikkiopas rakennettiin teoriatiedon ja kokemustiedon pohjalta. Teoriatieto perustui Theraplay- ja ryhmä-Theraplay-menetelmiin, joista kerrotaan Theraplay-käsikirjassa. Lisätietoa hankittiin opinnäytteistä, artikkelisarjasta ja koulutusmateriaaleista. Asiantuntijatietoa saatiin viideltä vuorovaikutusleikkiohjaajalta, jotka vastasivat leikkimenetelmästä saamiansa kokemuksia koskevaan kyselyyn. Lasten kokemuksia kartoitettiin kolmessa pienessä ryhmässä. Yhteensä 16 lasta kertoi ja piirsi kokemuksiaan leikkikerhosta. Lasten piirustuksista 14 valittiin oppaaseen. Oppaaseen valittiin leikit, jotka tukevat lapsen hyvää itsetuntoa ja sosiaalisia taitoja.
Lapset antoivat lähes poikkeuksetta hyvää palautetta leikkikerhosta. Useimpien lasten mielestä syöminen oli kivaa ja leikeistä pidettiin. Päiväkodin työntekijöiden antamien palautteiden mukaan lapset osallistuivat toimintaan ja näyttivät pitäneen leikkituokioista. Arviointien mukaan vuorovaikutusleikkiopas vaikutti hyvältä, kattavalta ja selkeältä. Opas jaettiin syksyllä 2014 toimeksiantajapäiväkodin jokaiseen viiteen lapsiryhmään. Vuorovaikutusleikkiopasta kokeillaan vielä, joten sen toimivuudesta käytännössä ei ole tietoa.
Asiasanat: Theraplay, vuorovaikutusleikki, lapsen kehitys, varhaiskasvatus