VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNNAN SUOSITUSTEN TOTEUTUMINEN PÄIVÄKOTI AARRESAARESSA : Työntekijöiden näkökulmasta
Laukkarinen, Tytti (2014)
Laukkarinen, Tytti
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092314153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092314153
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Laukkarinen, Tytti. Varhaiskasvatuksen liikunnan suositusten toteutuminen päiväkoti Aarresaaressa työntekijöiden näkökulmasta. Pieksämäki, syksy 2014, 51 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajakelpoisuus.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli arvioida, kuinka Nuoren Suomen laatimat valtakunnalliset varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset toteutuvat liikuntapainotteisessa päiväkodissa työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän kaupungissa, Tikan alueen päiväkoti Aarresaaressa.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina päiväkodin työntekijöille. Teemahaastattelut litteroitiin. Litteroidut aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, jossa käytettiin myös teemoittelua sekä koodausta apuna.
Tutkimuksen tulosten perusteella todetaan, että päiväkoti-Aarresaaressa lapset saavat monipuolista sekä ikätasoista liikuntaa joka päivä yli pari tuntia. Työntekijöistä kaikki korostivat lapsen omaehtoisen liikkumisen tärkeyttä arjen liikunnassa. Tulosten mukaan päiväkodin henkilöstö on tyytyväinen ympäristöön, mutta useimmat toivoivat kuitenkin lisää liikuntatiloja.
Aarresaaressa oltiin erityisen tyytyväisiä sisäliikuntavälineistöön. Päiväkodilla selvin tarve oli ulkovälineistön lisääminen sekä etupihan välineiden lisääminen. Henkilöstö on pääsääntöisesti tyytyväinen liikuntapedagogiseen otteeseensa, mutta mielikuvitusta sekä monipuolisuutta voisi olla enemmän mukana arjessa. Tuloksista kävi selvästi ilmi vas-taajien tyytyväisyys päiväkodin kasvatuskumppanuuteen, joka toimii erityisen hyvin.
Asiasanat: Varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset, varhaiskasvatus, liikuntapedagogiikka, kvalitatiivinen tutkimus
Laukkarinen, Tytti. Varhaiskasvatuksen liikunnan suositusten toteutuminen päiväkoti Aarresaaressa työntekijöiden näkökulmasta. Pieksämäki, syksy 2014, 51 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajakelpoisuus.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli arvioida, kuinka Nuoren Suomen laatimat valtakunnalliset varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset toteutuvat liikuntapainotteisessa päiväkodissa työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän kaupungissa, Tikan alueen päiväkoti Aarresaaressa.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina päiväkodin työntekijöille. Teemahaastattelut litteroitiin. Litteroidut aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, jossa käytettiin myös teemoittelua sekä koodausta apuna.
Tutkimuksen tulosten perusteella todetaan, että päiväkoti-Aarresaaressa lapset saavat monipuolista sekä ikätasoista liikuntaa joka päivä yli pari tuntia. Työntekijöistä kaikki korostivat lapsen omaehtoisen liikkumisen tärkeyttä arjen liikunnassa. Tulosten mukaan päiväkodin henkilöstö on tyytyväinen ympäristöön, mutta useimmat toivoivat kuitenkin lisää liikuntatiloja.
Aarresaaressa oltiin erityisen tyytyväisiä sisäliikuntavälineistöön. Päiväkodilla selvin tarve oli ulkovälineistön lisääminen sekä etupihan välineiden lisääminen. Henkilöstö on pääsääntöisesti tyytyväinen liikuntapedagogiseen otteeseensa, mutta mielikuvitusta sekä monipuolisuutta voisi olla enemmän mukana arjessa. Tuloksista kävi selvästi ilmi vas-taajien tyytyväisyys päiväkodin kasvatuskumppanuuteen, joka toimii erityisen hyvin.
Asiasanat: Varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset, varhaiskasvatus, liikuntapedagogiikka, kvalitatiivinen tutkimus