Psyykkisen valmennuksen konseptin kehittäminen Lapin urheiluakatemian yläkoululeiritykseen
Mäkinen, Joonas; Vazana, Joona (2014)
Mäkinen, Joonas
Vazana, Joona
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092814279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092814279
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee psyykkisen valmennuksen konseptin kehittämistä Lapin urheiluakatemialle. Kohderyhmänä ovat eri lajien 13 – 16-vuotiaat kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaiset yläkouluakatemiaurheilijat.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen tapaustutkimus. Työmme sisältää raporttiosan ja tuotoksen. Tiedonkeruun toteutimme tutkimalla aiheeseen liittyvää suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta sekä haastattelemalla työntilaajan edustajia. Laatimamme psyykkisen valmennuksen konsepti on testattu jo käytännössä ensimmäisellä Lapin urheiluakatemian yläkouluakatemialeirillä heinäkuussa 2014. Lopputuotoksena syntynyt psyykkisen valmennuksen konsepti tarjoaa leirimuotoisessa yläkouluakatemiavalmennuksessa mukana oleville urheilijoille johdonmukaisesti etenevää psyykkistä valmennusta kahden vuoden ajan.
Kerätyn teoriatiedon pohjalta hyödynnämme urheilijoiden opetuksessa paljon yhteistoiminnallista oppimista ja pienryhmätyöskentelyä. Yläkouluakatemian urheilijat edustavat niin sanottuja Y- ja Z- sukupolvea, jotka arvostavat erityisesti aktiivista vuorovaikutusta valmennustilanteissa. Opetustyyleistä parhaiten haasteeseen vastaa yhteistoiminnallinen oppiminen, jota konseptissa hyödynnämme aktiivisesti.
Työssämme korostuu kehityspsykologian merkitys tutkittaessa nuorten valmiuksia omaksua psyykkistä valmennusta nuorella iällä. Yhdistämällä psyykkisen valmennuksen ja kehityspsykologian teorioita olemme päässeet tulokseen, jonka mukaan nuorilla on kaikki valmiudet omaksua psyykkisen valmennuksen perustaitoja jo 13–16-vuotiaina. Psyykkisellä valmennuksella voi olla myös positiivinen vaikutus nuorten urheilijoiden burnout- ja drop-out-ilmiöiden ennaltaehkäisyssä. Tärkeänä asiana esiin nousi myös tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston edut verrattuna kilpailusuuntautuneeseen motivaatioilmastoon valmennustilanteissa.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen tapaustutkimus. Työmme sisältää raporttiosan ja tuotoksen. Tiedonkeruun toteutimme tutkimalla aiheeseen liittyvää suomen- ja englanninkielistä kirjallisuutta sekä haastattelemalla työntilaajan edustajia. Laatimamme psyykkisen valmennuksen konsepti on testattu jo käytännössä ensimmäisellä Lapin urheiluakatemian yläkouluakatemialeirillä heinäkuussa 2014. Lopputuotoksena syntynyt psyykkisen valmennuksen konsepti tarjoaa leirimuotoisessa yläkouluakatemiavalmennuksessa mukana oleville urheilijoille johdonmukaisesti etenevää psyykkistä valmennusta kahden vuoden ajan.
Kerätyn teoriatiedon pohjalta hyödynnämme urheilijoiden opetuksessa paljon yhteistoiminnallista oppimista ja pienryhmätyöskentelyä. Yläkouluakatemian urheilijat edustavat niin sanottuja Y- ja Z- sukupolvea, jotka arvostavat erityisesti aktiivista vuorovaikutusta valmennustilanteissa. Opetustyyleistä parhaiten haasteeseen vastaa yhteistoiminnallinen oppiminen, jota konseptissa hyödynnämme aktiivisesti.
Työssämme korostuu kehityspsykologian merkitys tutkittaessa nuorten valmiuksia omaksua psyykkistä valmennusta nuorella iällä. Yhdistämällä psyykkisen valmennuksen ja kehityspsykologian teorioita olemme päässeet tulokseen, jonka mukaan nuorilla on kaikki valmiudet omaksua psyykkisen valmennuksen perustaitoja jo 13–16-vuotiaina. Psyykkisellä valmennuksella voi olla myös positiivinen vaikutus nuorten urheilijoiden burnout- ja drop-out-ilmiöiden ennaltaehkäisyssä. Tärkeänä asiana esiin nousi myös tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston edut verrattuna kilpailusuuntautuneeseen motivaatioilmastoon valmennustilanteissa.