Joukkoliikennepysäkin konseptisuunnittelu Turun seudulliselle joukkoliikenteelle
Rosén, Lasse (2014)
Rosén, Lasse
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100114368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100114368
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Turun seudullinen joukkoliikenne, ja työn tavoitteena oli suunnitella konkreettisia ehdotuksia joukkoliikenteen pysäkkikatokseksi. Toiveena oli, että ehdotuksissa olisi jotain uutta ja tämänpäiväistä ulkonäköä, ja olisivat mahdollisia valmistaa. Toimeksiantajan toiveena oli myös saada ehdotuksia Turun seudullisen joukkoliikenteen uudeksi ilmeeksi.
Keskeinen tutkimuskysymys opinnäytetyöhön saatiin käyttäjälähtöisen ajattelun ja asiakkaiden tarvekartoitustutkimuksen kautta. Tutkimustyössä pyrittiin saamaan vastauksia siihen, millaisia tarpeita uudistuva joukkoliikenne asettaa pysäkeille.
Työ toteutettiin tutkimusosuudella, johon käytettiin eri menetelmiä. Menetelmiin kuuluivat benchmarkkaus ja havainnointi, valokuvaus, dokumentaarisen aineiston tutkiminen, asiantuntijahaastattelut sekä luotaintyökalumenetelmä. Tutkimustyöllä pyrittiin saamaan esiin ongelmakohtia joukkoliikenteen käyttäjien keskuudessa sekä kartoittaa käytössä olevia joukkoliikennepysäkkejä eri kaupungeissa. Näiden menetelmien avulla saadut tutkimustulokset ohjasivat suunnittelua, joka toteutettiin graafisen ja 3D-suunnittelun ohjelmia käyttäen.
Opinnäytetyön tuloksena on joukkoliikennepysäkkikonsepti katoksesta 3D-kuvina, ehdotelmia seudullisen joukkoliikenteen graafiseksi ilmeeksi sekä ehdotus erilaisesta tavasta esittää pysäkit ja reitit graafisin opastein.
Keskeinen tutkimuskysymys opinnäytetyöhön saatiin käyttäjälähtöisen ajattelun ja asiakkaiden tarvekartoitustutkimuksen kautta. Tutkimustyössä pyrittiin saamaan vastauksia siihen, millaisia tarpeita uudistuva joukkoliikenne asettaa pysäkeille.
Työ toteutettiin tutkimusosuudella, johon käytettiin eri menetelmiä. Menetelmiin kuuluivat benchmarkkaus ja havainnointi, valokuvaus, dokumentaarisen aineiston tutkiminen, asiantuntijahaastattelut sekä luotaintyökalumenetelmä. Tutkimustyöllä pyrittiin saamaan esiin ongelmakohtia joukkoliikenteen käyttäjien keskuudessa sekä kartoittaa käytössä olevia joukkoliikennepysäkkejä eri kaupungeissa. Näiden menetelmien avulla saadut tutkimustulokset ohjasivat suunnittelua, joka toteutettiin graafisen ja 3D-suunnittelun ohjelmia käyttäen.
Opinnäytetyön tuloksena on joukkoliikennepysäkkikonsepti katoksesta 3D-kuvina, ehdotelmia seudullisen joukkoliikenteen graafiseksi ilmeeksi sekä ehdotus erilaisesta tavasta esittää pysäkit ja reitit graafisin opastein.