Ostolaskuprosessin kehittäminen kohdeyrityksessä
Vantamo, Minttu (2014)
Vantamo, Minttu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100214419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100214419
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia kohdeyrityksen ostolaskuprosessissa ilmeneviä haasteita, jotka vaikuttavat hidastavasti prosessin kulkuun. Tavoitteena oli selvittää, miten ja millaisissa tilanteissa haasteet ilmenevät sekä miten haasteisiin kyettäisiin vastaamaan. Tarkoituksena oli luoda tutkimuksen avulla kehitysehdotuksia siihen, miten haasteita olisi mahdollista vähentää tai poistaa. Tutkimus suoritettiin kehittämistutkimuksena loppuvuoden 2013 - kevään 2014 aikana kohdeyrityksessä.
Työssä kuvattiin ostolaskuprosessin vaiheita teoriassa sekä kohdeyrityksessä ja selvitettiin kehitysideoita, joiden avulla ostolaskuprosessia hidastaviin tekijöihin olisi mahdollista vaikuttaa. Teoriaosuuksissa käsiteltiin sähköistä ja digitaalista taloushallintoa ostolaskuprosessin tehostamismahdollisuuksien näkökulmasta. Pyrkimyksenä oli tutkia haasteellisten tekijöiden luonnetta sekä vaikutusmahdollisuuksia haasteisiin vastaamiseksi, jotta prosessin tehokkuutta olisi mahdollista parantaa.
Tutkimus toteutettiin kehittämistyönä, johon lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin laadullista tutkimusta. Tutkimusaineiston keruussa hyödynnettiin osallistuvaa havainnointia sekä suoritettiin henkilöhaastatteluja kohdeyrityksen henkilöstölle talousosastolla. Teoriatausta pohjaa ajankohtaiseen taloushallinnon kirjallisuuteen sekä lehtiartikkeleihin. Toimeksiantajan kanssa laaditun sopimuksen mukaisesti tutkimus raportoitiin nimettömänä, joten toimeksiantajasta käytettiin läpi raportin nimitystä kohdeyritys. Tutkimuksen raportointimuotona hyödynnettiin teorian ja empirian vuoropuhelua, jolloin havaintoja tulkittiin teoreettisten näkökulmien kautta.
Tutkimuksella muodostettiin käsitys keskeisistä ostolaskuprosessia hidastavista tekijöistä sekä tehostavista toimintatavoista, joita hyödyntämällä prosessin tehokkuuteen olisi mahdollista vaikuttaa. Tulosten avulla epäkohtiin voidaan kiinnittää huomiota ja ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin haasteiden selvittämiseksi. Keskeisimmäksi prosessin tehostamiskeinoksi löydettiin verkkolaskujen määrän kasvattaminen.
Työssä kuvattiin ostolaskuprosessin vaiheita teoriassa sekä kohdeyrityksessä ja selvitettiin kehitysideoita, joiden avulla ostolaskuprosessia hidastaviin tekijöihin olisi mahdollista vaikuttaa. Teoriaosuuksissa käsiteltiin sähköistä ja digitaalista taloushallintoa ostolaskuprosessin tehostamismahdollisuuksien näkökulmasta. Pyrkimyksenä oli tutkia haasteellisten tekijöiden luonnetta sekä vaikutusmahdollisuuksia haasteisiin vastaamiseksi, jotta prosessin tehokkuutta olisi mahdollista parantaa.
Tutkimus toteutettiin kehittämistyönä, johon lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin laadullista tutkimusta. Tutkimusaineiston keruussa hyödynnettiin osallistuvaa havainnointia sekä suoritettiin henkilöhaastatteluja kohdeyrityksen henkilöstölle talousosastolla. Teoriatausta pohjaa ajankohtaiseen taloushallinnon kirjallisuuteen sekä lehtiartikkeleihin. Toimeksiantajan kanssa laaditun sopimuksen mukaisesti tutkimus raportoitiin nimettömänä, joten toimeksiantajasta käytettiin läpi raportin nimitystä kohdeyritys. Tutkimuksen raportointimuotona hyödynnettiin teorian ja empirian vuoropuhelua, jolloin havaintoja tulkittiin teoreettisten näkökulmien kautta.
Tutkimuksella muodostettiin käsitys keskeisistä ostolaskuprosessia hidastavista tekijöistä sekä tehostavista toimintatavoista, joita hyödyntämällä prosessin tehokkuuteen olisi mahdollista vaikuttaa. Tulosten avulla epäkohtiin voidaan kiinnittää huomiota ja ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin haasteiden selvittämiseksi. Keskeisimmäksi prosessin tehostamiskeinoksi löydettiin verkkolaskujen määrän kasvattaminen.