Lukemisen ilosta intohimoiseksi harrastustoiminnaksi : Itäkeskuksen kirjaston lukupiiritoiminta 2007 - 2014
Vähämaa, Satu (2014)
Vähämaa, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091814053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091814053
Tiivistelmä
Lukupiiritoimintaa on ollut olemassa 1700-luvulta lähtien. Suomessa lukupiiritoiminta nousi uudelleen suosituksi harrastukseksi 2000-luvun alussa. Nykyään lukupiirejä järjestetään monissa yleisissä kirjastoissa yksityisten lukupiirien ja verkkolukupiirien lisäksi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kertoa vuonna 2007 alkaneesta Itäkeskuksen kirjaston lukupiiritoiminnasta sekä kirjaston lukupiiriläisille vuonna 2013 tehdystä kyselytutkimuksesta ja sen tuloksista. Tavoitteena oli saada lukupiiriläiset osallistumaan lukupiirin kehittämistyöhön ja palvelujen tuottamiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä on käytetty laadullisen kehittämistutkimuksen keinoja, osallistuvaa havainnointia ja benchmarkkausta. Tutkimus on toteutettu avoimena lomakehaastatteluna. Lomakkeita jaettiin 19 kappaletta kahden eri lukupiirin osallistujille ja vastauksia saatiin 17 kappaletta. Lisäksi neljää lukupiiriä vetävää kirjastoammattilaista haastateltiin sähköpostitse. Osallistuva havainnointi tapahtui ryhmän vetäjän ominaisuudessa.
Tutkimukseen osallistuneet lukupiiriläiset ovat tyytyväisiä kirjaston lukupiiritoimintaan. Harrastuksen koetaan tuottavan sekä iloa että sisältöä elämään. Toisaalta ideoita toiminnan elävöittämiseen annettiin runsaasti ja osa ideoista on jo toteutettukin yhdessä lukupiiriläisten kanssa. Esimerkkeinä voidaan mainita lukupiiriläisten ja kirjastohenkilökunnan yhteinen kirjavinkkauslehtinen sekä lukupiiriläisten tekemät aineistonäyttelyt.
Hyväkin palvelu tarvitsee päivittämistä. Asiakkaiden mielipiteitä ja ideoita kannattaa säännöllisesti kysyä. Tutkimus osoitti, että Itäkeskuksen nykyinen lukupiirimalli on toimiva ja lukupiirin jäsenet osallistuvat mielellään niin lukupiirin vetämiseen kuin lukupiiriblogin kirjoittamiseen. Lisäksi he suhtautuvat myönteisesti palveluiden kehittämiseen ja yhteistyöhön kirjastohenkilökunnan kanssa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä on käytetty laadullisen kehittämistutkimuksen keinoja, osallistuvaa havainnointia ja benchmarkkausta. Tutkimus on toteutettu avoimena lomakehaastatteluna. Lomakkeita jaettiin 19 kappaletta kahden eri lukupiirin osallistujille ja vastauksia saatiin 17 kappaletta. Lisäksi neljää lukupiiriä vetävää kirjastoammattilaista haastateltiin sähköpostitse. Osallistuva havainnointi tapahtui ryhmän vetäjän ominaisuudessa.
Tutkimukseen osallistuneet lukupiiriläiset ovat tyytyväisiä kirjaston lukupiiritoimintaan. Harrastuksen koetaan tuottavan sekä iloa että sisältöä elämään. Toisaalta ideoita toiminnan elävöittämiseen annettiin runsaasti ja osa ideoista on jo toteutettukin yhdessä lukupiiriläisten kanssa. Esimerkkeinä voidaan mainita lukupiiriläisten ja kirjastohenkilökunnan yhteinen kirjavinkkauslehtinen sekä lukupiiriläisten tekemät aineistonäyttelyt.
Hyväkin palvelu tarvitsee päivittämistä. Asiakkaiden mielipiteitä ja ideoita kannattaa säännöllisesti kysyä. Tutkimus osoitti, että Itäkeskuksen nykyinen lukupiirimalli on toimiva ja lukupiirin jäsenet osallistuvat mielellään niin lukupiirin vetämiseen kuin lukupiiriblogin kirjoittamiseen. Lisäksi he suhtautuvat myönteisesti palveluiden kehittämiseen ja yhteistyöhön kirjastohenkilökunnan kanssa.