Palvelusetelin toimintamalli henkilökohtaisen avun ja omaishoitajien lakisääteisten vapaapäivien järjestämiseksi Peruspalvelukeskus Aava-liikelaitoksessa
Matilainen, Eeva (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100114388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100114388
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda palvelusetelin toimintamalli peruspalvelukeskus Aava-liikelaitoksen vammaispalveluihin henkilökohtaisen avun ja omaishoitajien lakisääteisten vapaapäivien järjestämiseksi. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tukea asiakkaiden ja perheiden jaksamista. Tarkoituksena on lisätä Aavan palvelujen saatavuutta ja asiakkaiden valinnanvapautta ja edistää täten asiakaslähtöisyyttä.
Tässä kehittämishankkeessa oli toimintatutkimuksellinen lähestymistapa ja kehittämismenetelmänä benchmarking sekä tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselytutkimusta. Teoreettisen viitekehyksen, teemahaastattelujen ja kyselytutkimuksen tulosten perusteella kehitettiin palvelusetelin toimintamalli peruspalvelukeskus Aavan vammaispalveluiden henkilökohtaiseen apuun pieniin tuntimääriin ja korkeintaan kuukauden pituisiin sijaisuuksiin sekä omaishoitajien lakisääteisten vapaapäivien järjestämiseksi tuntihoitoon.
Kuntoutuksen näkökulma tässä toimintamallissa näkyy asiakkaan valinnanvapauden ja itsemääräämisoikeuden lisääntymisenä palvelunsa suhteen. Palvelusetelijärjestelmässä asiakas voi valita kunnan ylläpitämästä palveluntuottajien luettelosta palvelunsa tuottajan. Tässä toimintamallissa sosiaalihuollon tavoitteiden tulee olla yhdenmukaisia asiakkaan kuntoutuksen tavoitteiden kanssa. Keskeinen päämäärä kuntoutuksen saralla on, että vammaiset ihmiset ovat yhteiskunnan tasavertaisia jäseniä. Palvelut tulisi olla asiakaslähtöisesti järjestetty. Tässä kehittämishankkeessa kehitetty palvelusetelin toimintamalli lisää asiakkaan kuulemista ja osallisuutta palvelunsa suhteen.
Tässä kehittämishankkeessa oli toimintatutkimuksellinen lähestymistapa ja kehittämismenetelmänä benchmarking sekä tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselytutkimusta. Teoreettisen viitekehyksen, teemahaastattelujen ja kyselytutkimuksen tulosten perusteella kehitettiin palvelusetelin toimintamalli peruspalvelukeskus Aavan vammaispalveluiden henkilökohtaiseen apuun pieniin tuntimääriin ja korkeintaan kuukauden pituisiin sijaisuuksiin sekä omaishoitajien lakisääteisten vapaapäivien järjestämiseksi tuntihoitoon.
Kuntoutuksen näkökulma tässä toimintamallissa näkyy asiakkaan valinnanvapauden ja itsemääräämisoikeuden lisääntymisenä palvelunsa suhteen. Palvelusetelijärjestelmässä asiakas voi valita kunnan ylläpitämästä palveluntuottajien luettelosta palvelunsa tuottajan. Tässä toimintamallissa sosiaalihuollon tavoitteiden tulee olla yhdenmukaisia asiakkaan kuntoutuksen tavoitteiden kanssa. Keskeinen päämäärä kuntoutuksen saralla on, että vammaiset ihmiset ovat yhteiskunnan tasavertaisia jäseniä. Palvelut tulisi olla asiakaslähtöisesti järjestetty. Tässä kehittämishankkeessa kehitetty palvelusetelin toimintamalli lisää asiakkaan kuulemista ja osallisuutta palvelunsa suhteen.