Toiminnan kehittäminen auditointia varten : Yritys X:n Green Card -sertifikaatti
Laaksonen, Miro; Nieminen, Miikka (2014)
Laaksonen, Miro
Nieminen, Miikka
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100714506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100714506
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on toiminnan kehittäminen Yritys X:ssä tulevaa ulkoista auditointia varten. Työn alkuosassa käsiteltyjä teoriatietoja hyödynnetään työn loppuosan tutkimusosassa. Työssä on käytetty hankinnan ja logistiikan alan aineistoja kuten kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Työtä voidaan hyödyntää vastaavissa tilanteissa olevien yrityksien toiminnan kehittämisessä.
Työn aikana tehtiin yrityksen kiinteistöhoitoyksikölle toimittajien arviointijärjestelmä, uusittiin kilpailutusprosessi sekä tehtiin työvälineitä toiminnan kehittämiseksi ulkoista auditointia varten. Toimittajien arviointijärjestelmän pohjana käytettiin Excel-ohjelmaa. Järjestelmä luokitellee toimittajat A-, B-, C-, D-, E-luokan toimittajiin. Uudella kilpailutusmenetelmällä saatiin 30 % säästöt valaisinhankinnoissa.
Yritys X:n toimintaa voidaan kehittää usealla eri tavalla. Toimittajien arviointijärjestelmällä saadaan arvioitua toimittajia niillä kriteereillä, jotka ovat Yritys X:lle tärkeitä. Uuden hankintaprosessin avulla Yritys X lisää kannattavuutta. Laadunarvioinneilla varmistetaan toiminnan laatu Yritys X:n ja asiakkaan välillä. Yritys X:n pitää parantaa asemaansa ostajana, vahvistaa neuvotteluasemia toimittajien kanssa sekä pyrkiä parempaan toimittajayhteistyöhön.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Yritys X:n tulee jatkossa muokata ja kehittää toimintatapoja ja selkeyttää prosessejaan kustannustehokkuuden ja laadun parantamiseksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Yritys X:ssä tulee ymmärtää, mitä on tehokas hankintatoimi, millainen hyöty saavutetaan paremmalla toimittajayhteistyöllä sekä yhteistyön kehittämisellä.
Työn aikana tehtiin yrityksen kiinteistöhoitoyksikölle toimittajien arviointijärjestelmä, uusittiin kilpailutusprosessi sekä tehtiin työvälineitä toiminnan kehittämiseksi ulkoista auditointia varten. Toimittajien arviointijärjestelmän pohjana käytettiin Excel-ohjelmaa. Järjestelmä luokitellee toimittajat A-, B-, C-, D-, E-luokan toimittajiin. Uudella kilpailutusmenetelmällä saatiin 30 % säästöt valaisinhankinnoissa.
Yritys X:n toimintaa voidaan kehittää usealla eri tavalla. Toimittajien arviointijärjestelmällä saadaan arvioitua toimittajia niillä kriteereillä, jotka ovat Yritys X:lle tärkeitä. Uuden hankintaprosessin avulla Yritys X lisää kannattavuutta. Laadunarvioinneilla varmistetaan toiminnan laatu Yritys X:n ja asiakkaan välillä. Yritys X:n pitää parantaa asemaansa ostajana, vahvistaa neuvotteluasemia toimittajien kanssa sekä pyrkiä parempaan toimittajayhteistyöhön.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Yritys X:n tulee jatkossa muokata ja kehittää toimintatapoja ja selkeyttää prosessejaan kustannustehokkuuden ja laadun parantamiseksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Yritys X:ssä tulee ymmärtää, mitä on tehokas hankintatoimi, millainen hyöty saavutetaan paremmalla toimittajayhteistyöllä sekä yhteistyön kehittämisellä.