UPM-Kymmene Corporation’s pulp handling in ports
Metsola, Lauri (2014)
Metsola, Lauri
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100714532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100714532
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona UPM-Kymmene Oyj:lle. Työn taustana oli halu koota kokonaisvaltainen kuvaus satamakäsittelyssä käytetyistä prosesseista sellun osalta. Tämän lisäksi oli myös tietoja siitä että satamakäsittelyssä ja siihen liittyvissä kuljetustoiminnoissa tapahtuu sellupaalien erilaista vahingoittumista, mikä lisäsi kokonaisvaltaisen kuvauksen tarvetta.
Tätä taustaa vasten työn perimmäiseksi tavoitteeksi muodostuikin vahinkomäärien ja niiden syiden selvittäminen, analysointi ja raportointi. Tämän päätavoitteen ohella oli tarkoitus kartoittaa satamakäsittelyn prosesseja ja toimintatapoja yleiselläkin tasolla, jotta koko ketjua voidaan katsella tietynlaisena kokonaisuutena.
Työ rajoitettiin tarkasti koskemaan pelkästään satamissa ja laivoissa tapahtuvaa sellun käsittelyä. Tämä oli erittäin looginen valinta, koska koko sellun toimitusketjun tarkkailu tämän kokoluokan yrityksessä olisi antanut liian pinnallisen kuvan tutkittavasta ongelmasta. Toimitusketjuun kokonaisuutena liittyy myös paljon sellaisia asioita mihin ei tämän laajuisessa työssä kannata ottaa kantaa tai joihin ei voi vaikuttaa.
Työ toteutettiin syksyn 2013 ja kevään 2014 välisenä aikana. Pääasiallisina menetelminä käytettiin tekijän omaa havainnointia ja keskusteluja sellun käsittelyn kannalta avainase-massa olevien henkilöiden kanssa. Menetelmiin kuuluivat myös kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset menetelmät sekä tilastoaineisto.
Työn tuloksena havaittiin sellun käsittelyssä olevan ongelmia kahden sataman osalta, joissa vakavuudeltaan kevyempiä ulkoisia vaurioita oli korkea määrä. Kokonaisuutena tuloksista näkyi kuitenkin että käsittely toteutettiin järkevästi ja tehokkaasti, koska vahinkoja oli yleisellä tasolla vähän, varsinkin ottaen huomioon käsittelyoperaatioiden korkea volyymi.
Tätä taustaa vasten työn perimmäiseksi tavoitteeksi muodostuikin vahinkomäärien ja niiden syiden selvittäminen, analysointi ja raportointi. Tämän päätavoitteen ohella oli tarkoitus kartoittaa satamakäsittelyn prosesseja ja toimintatapoja yleiselläkin tasolla, jotta koko ketjua voidaan katsella tietynlaisena kokonaisuutena.
Työ rajoitettiin tarkasti koskemaan pelkästään satamissa ja laivoissa tapahtuvaa sellun käsittelyä. Tämä oli erittäin looginen valinta, koska koko sellun toimitusketjun tarkkailu tämän kokoluokan yrityksessä olisi antanut liian pinnallisen kuvan tutkittavasta ongelmasta. Toimitusketjuun kokonaisuutena liittyy myös paljon sellaisia asioita mihin ei tämän laajuisessa työssä kannata ottaa kantaa tai joihin ei voi vaikuttaa.
Työ toteutettiin syksyn 2013 ja kevään 2014 välisenä aikana. Pääasiallisina menetelminä käytettiin tekijän omaa havainnointia ja keskusteluja sellun käsittelyn kannalta avainase-massa olevien henkilöiden kanssa. Menetelmiin kuuluivat myös kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset menetelmät sekä tilastoaineisto.
Työn tuloksena havaittiin sellun käsittelyssä olevan ongelmia kahden sataman osalta, joissa vakavuudeltaan kevyempiä ulkoisia vaurioita oli korkea määrä. Kokonaisuutena tuloksista näkyi kuitenkin että käsittely toteutettiin järkevästi ja tehokkaasti, koska vahinkoja oli yleisellä tasolla vähän, varsinkin ottaen huomioon käsittelyoperaatioiden korkea volyymi.