Autoalan keskusliitto: APO-koulutus.fi -sivuston kehittäminen
Ahtee, Niina (2014)
Ahtee, Niina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100814551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100814551
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, minkälainen Autoalan Keskusliitto ry:n ylläpitämä APO-koulutus.fi -sivusto on tällä hetkellä. Tutkimuksen pohjalta tavoitteena oli antaa kehitysehdotuksia APO-koulutus.fi -sivuston toiminnalliseen ja sisällölliseen uudistamiseen sekä löytää keinoja, joilla sivusto saadaan tehokkaammin ammatissa toimivien ja heidän työnantajiensa tietoisuuteen.
Tutkimus rajattiin siten, että sen ulkopuolelle jäävät koulutussivustoon liittyvät tekniset ratkaisut, koska tutkimus keskittyy APO-koulutus.fi -sivuston viestinnällisiin kehitysehdotuksiin. Haastatteluissa selvitettiin autoalan viimeisen vuoden opiskelijoiden ja jo autoalalla työskentelevien henkilöiden mielipiteitä ja tarpeita koulutussivustosta, tutkimuksessa ei haastateltu peruskoulu- tai lukio-opiskelijoita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus jakautuu kahteen osaan: teoriaan ja empiiriseen. Empiirinen osa toteutettiin haastattelemalla yhteensä kahdeksaa ammattikorkeakoulussa autoalaa opiskelevaa tai autoalalla työskentelevää henkilöä. Haastateltavat saivat tutustua APO-koulutus.fi -sivustoon etukäteen. Haastattelut suoritettiin kevään 2014 aikana.
Tulosten mukaan autoalalla toimiminen vaatii jatkuvaa oman osaamisen kehittämistä, siksi autoalan täydennyskoulutusmahdollisuudet ovat tärkeitä. Haastateltavat etsivät mielellään tietoa itse Internetistä hakukoneiden avulla, jolloin sivuston löydettävyys nousee suureen rooliin. APO-koulutus.fi -sivusto oli suurelle osalle haastateltavista tuntematon, eikä sivuston sisältö kiinnostanut käyttäjiä. Tässä tutkimuksessa annetaan yhteensä 14 kehittämisehdotusta, miten APO-koulutus.fi -sivustoa tulisi uudistaa niin, että se olisi sisällöltään ja ulkoasultaan houkuttelevampaa sekä toiminnallisuuksiltaan helpommin käytettävä ja lähestyttävä. Kehittämisehdotuksissa otetaan kantaa myös, miten sivusto saadaan paremmin näkyväksi hakukoneissa.
Tutkimus rajattiin siten, että sen ulkopuolelle jäävät koulutussivustoon liittyvät tekniset ratkaisut, koska tutkimus keskittyy APO-koulutus.fi -sivuston viestinnällisiin kehitysehdotuksiin. Haastatteluissa selvitettiin autoalan viimeisen vuoden opiskelijoiden ja jo autoalalla työskentelevien henkilöiden mielipiteitä ja tarpeita koulutussivustosta, tutkimuksessa ei haastateltu peruskoulu- tai lukio-opiskelijoita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus jakautuu kahteen osaan: teoriaan ja empiiriseen. Empiirinen osa toteutettiin haastattelemalla yhteensä kahdeksaa ammattikorkeakoulussa autoalaa opiskelevaa tai autoalalla työskentelevää henkilöä. Haastateltavat saivat tutustua APO-koulutus.fi -sivustoon etukäteen. Haastattelut suoritettiin kevään 2014 aikana.
Tulosten mukaan autoalalla toimiminen vaatii jatkuvaa oman osaamisen kehittämistä, siksi autoalan täydennyskoulutusmahdollisuudet ovat tärkeitä. Haastateltavat etsivät mielellään tietoa itse Internetistä hakukoneiden avulla, jolloin sivuston löydettävyys nousee suureen rooliin. APO-koulutus.fi -sivusto oli suurelle osalle haastateltavista tuntematon, eikä sivuston sisältö kiinnostanut käyttäjiä. Tässä tutkimuksessa annetaan yhteensä 14 kehittämisehdotusta, miten APO-koulutus.fi -sivustoa tulisi uudistaa niin, että se olisi sisällöltään ja ulkoasultaan houkuttelevampaa sekä toiminnallisuuksiltaan helpommin käytettävä ja lähestyttävä. Kehittämisehdotuksissa otetaan kantaa myös, miten sivusto saadaan paremmin näkyväksi hakukoneissa.