Asukastyytyväisyyskyselyn laatiminen maakunnalliselle asuntolatoiminnalle
Björkman, Mia (2014)
Björkman, Mia
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100814541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100814541
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö liittyi ammatillisen toisen asteen perusopetuksen opiskelijoille suunnattuun asuntolatoimintaan. Työskentelyn tavoitteena oli laatia asukastyytyväisyyskysely, jonka avulla organisaatio voi arvioida ja kehittää asuntolatoimintaansa. Toisena tavoitteena oli suunnitella malli kyselyn toteutuksesta. Mallin tarkoituksena oli helpottaa kyselyn käynnistämistä ja läpivientiä.
Opinnäytetyön kokonaisprosessia ohjaavana menetelmänä toimi asiakaslähtöisen arvioinnin Bikva-malli. Tiedon tuottamisen menetelminä käytettiin Learning Cafe -ryhmätyömenetelmää ja ryhmähaastatteluja. Asuntolatoiminnan arviointiin ja kyselyn laadintaan osallistuivat asuntoloiden asukkaat, asuntolaohjaajat, opiskelijahuoltotiimi sekä pedagoginen johtoryhmä.
Tuotoksena syntyi asukastyytyväisyyskysely maakunnan kaikkiin asuntoloihin. Kyselyn avulla arvioidaan asukkaiden tyytyväisyyttä asuntoloiden fyysisiä puitteita, yleistä ilmapiiriä sekä asumisturvallisuutta kohtaan. Lisäksi vastaajat voivat kertoa mahdollisista asumisen haittatekijöistä ja parannusehdotuksista. Myös asuntoloiden tiedotustoiminta, asumisen tueksi annettu ohjaus sekä asukkaiden vaikutusmahdollisuudet ovat arvioinnin kohteina.
Mallin ansiosta kyselyn organisointi onnistui hyvin. Kyselyn avulla organisaatio sai selville asuntolatoiminnan kehittämiskohteita. Tulevaisuudessa asuntolatoimintaan olisi hyvä kehittää käytänteitä, joilla lisätään asukkaiden osallisuutta.
Opinnäytetyön kokonaisprosessia ohjaavana menetelmänä toimi asiakaslähtöisen arvioinnin Bikva-malli. Tiedon tuottamisen menetelminä käytettiin Learning Cafe -ryhmätyömenetelmää ja ryhmähaastatteluja. Asuntolatoiminnan arviointiin ja kyselyn laadintaan osallistuivat asuntoloiden asukkaat, asuntolaohjaajat, opiskelijahuoltotiimi sekä pedagoginen johtoryhmä.
Tuotoksena syntyi asukastyytyväisyyskysely maakunnan kaikkiin asuntoloihin. Kyselyn avulla arvioidaan asukkaiden tyytyväisyyttä asuntoloiden fyysisiä puitteita, yleistä ilmapiiriä sekä asumisturvallisuutta kohtaan. Lisäksi vastaajat voivat kertoa mahdollisista asumisen haittatekijöistä ja parannusehdotuksista. Myös asuntoloiden tiedotustoiminta, asumisen tueksi annettu ohjaus sekä asukkaiden vaikutusmahdollisuudet ovat arvioinnin kohteina.
Mallin ansiosta kyselyn organisointi onnistui hyvin. Kyselyn avulla organisaatio sai selville asuntolatoiminnan kehittämiskohteita. Tulevaisuudessa asuntolatoimintaan olisi hyvä kehittää käytänteitä, joilla lisätään asukkaiden osallisuutta.