Sairaanhoitajien perehdytys teho-osastolla
Tsurkka, Anne (2014)
Tsurkka, Anne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100914576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100914576
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä teho-osastolla sairaanhoitajien perehdytykseltä edellytetään ja mitä vaikutuksia perehdytyksellä on.
Tutkimuksia haettiin kansainvälisistä terveysalan tietokannoista ja haut rajattiin koskemaan vuosia 2003–2014. Lopulliseksi aineistoksi valikoitui 10 tutkimusartikkelia ennalta päätettyjen kriteerien mukaan.
Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella sairaanhoitajien perehdytykselle teho-osastolla tulisi varata riittävästi aikaa ja perehdytysohjelman tulisi olla yksilöllinen odotusten ja tarpeiden mukaan. Vuorovaikutussuhteilla on merkittävä rooli ja perehdyttäjän tulisi olla kliinisesti pätevä ja kiinnostunut tehtävästään. Edellytyksenä laadukkaalle perehdytykselle ovat myös esimiehen tuki ja vuorovaikutussuhteet osastolla. Perehdys vaikuttaa potilasturvallisuuteen, vahvistaa sairaanhoitajien sitoutumista työhönsä ja ennaltaehkäisee työuupumusta.
Saatuja tuloksia perehdytyksen edellytyksistä ja vaikutuksista voidaan hyödyntää perehdytysohjelmia laadittaessa. Jatkotutkimusta tarvitaan eri oppimismenetelmien merkityksestä perehdytyksessä ja perehdyttäjän koulutustarpeista.
Tutkimuksia haettiin kansainvälisistä terveysalan tietokannoista ja haut rajattiin koskemaan vuosia 2003–2014. Lopulliseksi aineistoksi valikoitui 10 tutkimusartikkelia ennalta päätettyjen kriteerien mukaan.
Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella sairaanhoitajien perehdytykselle teho-osastolla tulisi varata riittävästi aikaa ja perehdytysohjelman tulisi olla yksilöllinen odotusten ja tarpeiden mukaan. Vuorovaikutussuhteilla on merkittävä rooli ja perehdyttäjän tulisi olla kliinisesti pätevä ja kiinnostunut tehtävästään. Edellytyksenä laadukkaalle perehdytykselle ovat myös esimiehen tuki ja vuorovaikutussuhteet osastolla. Perehdys vaikuttaa potilasturvallisuuteen, vahvistaa sairaanhoitajien sitoutumista työhönsä ja ennaltaehkäisee työuupumusta.
Saatuja tuloksia perehdytyksen edellytyksistä ja vaikutuksista voidaan hyödyntää perehdytysohjelmia laadittaessa. Jatkotutkimusta tarvitaan eri oppimismenetelmien merkityksestä perehdytyksessä ja perehdyttäjän koulutustarpeista.