Tuotelähtöisestä yrityksestä asiakaslähtöisemmäksi yritykseksi : case: Yritys X
Räisänen, Kati (2014)
Räisänen, Kati
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100714529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100714529
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakaslähtöistä liiketoimintaa, sen eri osa-alueita sekä asiakaslähtöistä toimintastrategiaa ja sen jalkauttamista organisaatioon. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada asiakaskyselyn avulla tietoon niitä seikkoja, joiden mukaan yritys voi toimia jatkossa entistä asiakaslähtöisemmin, parantaa asiakastyytyväisyyttä ja sitä kautta kasvattaa tulosta.
Työ toteutettiin toimeksiantona Yritys X:lle, joka on askartelu- ja seripainotuotteiden valmistamiseen erikoistunut pk-yritys. Työn aihe oli yritykselle ajankohtainen ja tutkimusta tullaan käyttämään apuna kehitettäessä yrityksen asiakaslähtöisyyttä sekä uutta kasvustrategiaa suunniteltaessa.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan, teoriaosuuteen ja empiriaosuuteen. Teoriaosuudessa käsitellään asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen kannalta keskeisiä asioita, kuten asiakkuuden hallintaa ja asiakaskokemusta sekä niiden vaikutusta asiakaskannattavuuteen. Luvussa käsitellään myös asiakaslähtöistä toimintastrategiaa ja asiakaslähtöisen ajattelumallin jalkauttamista organisaatioon. Työn empiriaosuus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen teemahaastatteluina kesäkuun lopussa 2014 ja sen tuloksena saatiin tehtyä kehittämiskartoitus toimeksiantajayritykselle. Asiakaskyselyn tulosten perusteella toimeksiantajayrityksen tärkeimpiä kehittämisen kohteita ovat tuotetietouden lisääminen sekä markkinointi ja tiedottaminen asiakkailleen. Toimeksiantajayritykselle laadittiin myös toimintastrategiaehdotus perustuen tutkimuksen tuloksiin.
Työ toteutettiin toimeksiantona Yritys X:lle, joka on askartelu- ja seripainotuotteiden valmistamiseen erikoistunut pk-yritys. Työn aihe oli yritykselle ajankohtainen ja tutkimusta tullaan käyttämään apuna kehitettäessä yrityksen asiakaslähtöisyyttä sekä uutta kasvustrategiaa suunniteltaessa.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan, teoriaosuuteen ja empiriaosuuteen. Teoriaosuudessa käsitellään asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen kannalta keskeisiä asioita, kuten asiakkuuden hallintaa ja asiakaskokemusta sekä niiden vaikutusta asiakaskannattavuuteen. Luvussa käsitellään myös asiakaslähtöistä toimintastrategiaa ja asiakaslähtöisen ajattelumallin jalkauttamista organisaatioon. Työn empiriaosuus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen teemahaastatteluina kesäkuun lopussa 2014 ja sen tuloksena saatiin tehtyä kehittämiskartoitus toimeksiantajayritykselle. Asiakaskyselyn tulosten perusteella toimeksiantajayrityksen tärkeimpiä kehittämisen kohteita ovat tuotetietouden lisääminen sekä markkinointi ja tiedottaminen asiakkailleen. Toimeksiantajayritykselle laadittiin myös toimintastrategiaehdotus perustuen tutkimuksen tuloksiin.