Like-O-Meter Game : A Tool for Supporting the Integration of Immigrants
Nousiainen, Pilvi; Kemppi, Marianna; Taylor, Päivi (2014)
Nousiainen, Pilvi
Kemppi, Marianna
Taylor, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101314693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101314693
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli jatkokehittää peli, jota Suomen Punaisen Ristin on mahdollista käyttää maahanmuuttajien ryhmissä integraation tukena. Pelin prototyyppi kehitettiin alun perin Metropolian KAMU-projektissa, joka oli osa Innovaatio-opintojamme. Tämän opinnäytetyön lopputuotos on peli nimeltä Mieltymysmittari.
Käytimme tämän opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä kotoutumista, sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista sekä peliohjausta. Nämä teoriat toimivat pohjana pelinkehittämisyhteistyöllemme Papupadan kanssa. Mieltymysmittari itsessään on joustava ja monipuolinen peli jota voi helposti muokata erilaisten ryhmien käyttöön.
Mieltymysmittarin tarkoituksena on, että pelaajat voivat oppia tuntemaan toisiaan ja tois-tensa vahvuuksia. Pelissä on kolme teemaa: harrastukset, taidot sekä unelma-ammatit. Jokaisessa kortissa on teemaa vastaava kuva ja suomenkielinen vastine kuvalle. Lopputuotteessa on mukana myös peliohjaajan opas.
Loppupalaute Papupadalta oli todella positiivista: onnistuimme luomaan pelin jota he voivat käyttää oppimisen tukena omassa kielikerhossaan. Projektin lopussa annoimme pelin Papupadalle kiitokseksi yhteistyöstämme, mutta jaoimme tuotteen myös netissä PDF-versiona kaikille halukkaille.
Käytimme tämän opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä kotoutumista, sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista sekä peliohjausta. Nämä teoriat toimivat pohjana pelinkehittämisyhteistyöllemme Papupadan kanssa. Mieltymysmittari itsessään on joustava ja monipuolinen peli jota voi helposti muokata erilaisten ryhmien käyttöön.
Mieltymysmittarin tarkoituksena on, että pelaajat voivat oppia tuntemaan toisiaan ja tois-tensa vahvuuksia. Pelissä on kolme teemaa: harrastukset, taidot sekä unelma-ammatit. Jokaisessa kortissa on teemaa vastaava kuva ja suomenkielinen vastine kuvalle. Lopputuotteessa on mukana myös peliohjaajan opas.
Loppupalaute Papupadalta oli todella positiivista: onnistuimme luomaan pelin jota he voivat käyttää oppimisen tukena omassa kielikerhossaan. Projektin lopussa annoimme pelin Papupadalle kiitokseksi yhteistyöstämme, mutta jaoimme tuotteen myös netissä PDF-versiona kaikille halukkaille.