Alakoululaisten ylipainon ennaltaehkäisy : kuvat kouluterveydenhoitajan terveysneuvonnan tueksi
Eriksson, Susanna; Savolainen, Veera (2014)
Eriksson, Susanna
Savolainen, Veera
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101614781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101614781
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli alakouluikäisten lasten ylipainon ennaltaehkäisy. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja tarkoituksena oli luoda kouluterveydenhuoltoon uutta materiaalia koululaisten ylipainon ennaltaehkäisemiseksi. Opinnäytetyö oli osa Turun ammattikorkeakoulun Terveesti tulevaisuuteen–hanketta ja se toteutettiin yhteistyössä Turun hyvinvointitoimialan kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee lapsuusiän ylipainon syitä ja sen ennaltaehkäisyä terveysneuvonnan avulla. Lasten terveystottumuksista epäterveelliset ruokailutottumukset, vähäinen fyysinen aktiivisuus, liiallinen ruutuaika sekä vähäinen uni vaikuttavat ylipainon muodostumiseen. Terveystottumusten arviointi on olennainen osa kouluterveydenhuollon määräaikaistarkastuksia. Kouluterveydenhuollon toiminnan suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon lapsen kehitysvaihe eri ikäkausina. Varhaisessa alakouluiässä olevan lapsen ajattelu on vielä konkreettista, ja abstraktien käsitteiden ymmärtäminen saattaa olla vaikeaa. Tämän vuoksi esimerkiksi terveysneuvonnan on hyvä perustua lapsen omaan kokemusmaailmaan, ja sisältää lapsen omaa aktiivisuutta lisäävää kokeilua ja toiminnallisuutta abstraktien käsitteiden sijaan.
Teoreettisen tiedon pohjalta luotiin opinnäytetyön toiminnallinen osuus. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa luotiin kouluterveydenhoitajalle kuvia terveystottumusten kartoittamiseksi ja terveysneuvonnan tueksi 1.-3. vuosiluokan määräaikaistarkastuksiin. Kuvia luotiin neljä, ja ne käsittelevät omina kokonaisuuksinaan ruokailutottumuksia, liikuntaa, ruutuaikaa sekä unta. Kuvien avulla pyritään lapsen ikätason mukaiseen terveyskeskusteluun ja ne toimivat havainnollistamisen apuvälineenä. Havainnollistaminen helpottaa käsiteltävien asioiden ymmärtämistä, oppimista ja muistamista. Kuvien käytön tueksi kehitettiin valmiita ohjaavia kysymyksiä, joita kouluterveydenhoitaja voi halutessaan käyttää lasten terveystottumusten arviointiin. Opinnäytetyön viimeisessä vaiheessa kuvat jaettiin käyttöön kahdeksalle kouluterveydenhoitajalle ja niistä kerättiin palautetta. Palautteen mukaan kuvista oli apua lasten terveystottumusten kartoittamisessa ja niiden käyttö koettiin luontevaksi. Vastaavanlaisille puheeksi ottamisen apuvälineille koettiin olevan tarvetta myös muista aiheista.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee lapsuusiän ylipainon syitä ja sen ennaltaehkäisyä terveysneuvonnan avulla. Lasten terveystottumuksista epäterveelliset ruokailutottumukset, vähäinen fyysinen aktiivisuus, liiallinen ruutuaika sekä vähäinen uni vaikuttavat ylipainon muodostumiseen. Terveystottumusten arviointi on olennainen osa kouluterveydenhuollon määräaikaistarkastuksia. Kouluterveydenhuollon toiminnan suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon lapsen kehitysvaihe eri ikäkausina. Varhaisessa alakouluiässä olevan lapsen ajattelu on vielä konkreettista, ja abstraktien käsitteiden ymmärtäminen saattaa olla vaikeaa. Tämän vuoksi esimerkiksi terveysneuvonnan on hyvä perustua lapsen omaan kokemusmaailmaan, ja sisältää lapsen omaa aktiivisuutta lisäävää kokeilua ja toiminnallisuutta abstraktien käsitteiden sijaan.
Teoreettisen tiedon pohjalta luotiin opinnäytetyön toiminnallinen osuus. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa luotiin kouluterveydenhoitajalle kuvia terveystottumusten kartoittamiseksi ja terveysneuvonnan tueksi 1.-3. vuosiluokan määräaikaistarkastuksiin. Kuvia luotiin neljä, ja ne käsittelevät omina kokonaisuuksinaan ruokailutottumuksia, liikuntaa, ruutuaikaa sekä unta. Kuvien avulla pyritään lapsen ikätason mukaiseen terveyskeskusteluun ja ne toimivat havainnollistamisen apuvälineenä. Havainnollistaminen helpottaa käsiteltävien asioiden ymmärtämistä, oppimista ja muistamista. Kuvien käytön tueksi kehitettiin valmiita ohjaavia kysymyksiä, joita kouluterveydenhoitaja voi halutessaan käyttää lasten terveystottumusten arviointiin. Opinnäytetyön viimeisessä vaiheessa kuvat jaettiin käyttöön kahdeksalle kouluterveydenhoitajalle ja niistä kerättiin palautetta. Palautteen mukaan kuvista oli apua lasten terveystottumusten kartoittamisessa ja niiden käyttö koettiin luontevaksi. Vastaavanlaisille puheeksi ottamisen apuvälineille koettiin olevan tarvetta myös muista aiheista.