Opas ensimmäistä verkkokauppaa ostavalle yrittäjälle
Holmström, Lauriina (2014)
Holmström, Lauriina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061913161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061913161
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on verkkoliiketoiminnan perustaminen verkkokaupan avulla. Työn tavoitteena on antaa ohjeita ensimmäistä verkkokauppaansa perustavalle yrittäjälle. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa luotiin opas, johon on koottu verkkokaupan perustamiseen liittyvät perusteet. Opas toteutettiin toimeksiantona.
Työn johdannossa perehdytään oppaan kirjoittamisen syihin verkkopalvelun tuotteistamisen, sisällöntuotannon ja markkinoinnin näkökulmasta. Teoriaosuudessa käsitellään verkkokaupan ja verkkoliiketoiminnan perusteita, kuten verkkokaupan liiketoiminnalliset ominaisuudet, perustamisen kustannukset, sähköinen markkinointi ja toteutusalustat sekä verkkoliiketoiminnan strategia. Arviointi- ja pohdintaosuudessa käydään läpi oppaan toteutusta ja toimeksiantajan näkemyksiä toteutuksen onnistumisesta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus Opas ensimmäistä verkkokauppaa ostavalle yrittäjälle -opas on tiivis tietopaketti uudelle verkkoliiketoimintayrittäjälle tai verkkoliiketoiminnan aloittamista harkitsevalle. Opas tulee toimimaan toimeksiantajayrityksen markkinointimateriaalina verkossa ja jaettavaksi painettuna vihkosena.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että verkkokaupan ja verkkoliiketoiminnan aloittaminen poikkeaa monilta osin esimerkiksi tavallisen kivijalkaliikkeen perustamisesta. Lisäksi verkkokauppa on jatkuvassa kasvussa, joten tämän Suomessa vielä melko uuden liiketoiminnan alan toimijoille tarvitaan vielä paljon opastusta.
Työn johdannossa perehdytään oppaan kirjoittamisen syihin verkkopalvelun tuotteistamisen, sisällöntuotannon ja markkinoinnin näkökulmasta. Teoriaosuudessa käsitellään verkkokaupan ja verkkoliiketoiminnan perusteita, kuten verkkokaupan liiketoiminnalliset ominaisuudet, perustamisen kustannukset, sähköinen markkinointi ja toteutusalustat sekä verkkoliiketoiminnan strategia. Arviointi- ja pohdintaosuudessa käydään läpi oppaan toteutusta ja toimeksiantajan näkemyksiä toteutuksen onnistumisesta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus Opas ensimmäistä verkkokauppaa ostavalle yrittäjälle -opas on tiivis tietopaketti uudelle verkkoliiketoimintayrittäjälle tai verkkoliiketoiminnan aloittamista harkitsevalle. Opas tulee toimimaan toimeksiantajayrityksen markkinointimateriaalina verkossa ja jaettavaksi painettuna vihkosena.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että verkkokaupan ja verkkoliiketoiminnan aloittaminen poikkeaa monilta osin esimerkiksi tavallisen kivijalkaliikkeen perustamisesta. Lisäksi verkkokauppa on jatkuvassa kasvussa, joten tämän Suomessa vielä melko uuden liiketoiminnan alan toimijoille tarvitaan vielä paljon opastusta.