"Ehkä varmuutta siihen, että ettii niitä omia hyviä puoliaan ja sitten oikeesti niinku uskaltaa tavallaan toteuttaa niitä unelmia" : Valokuvatyöskentelyä lastensuojelun avohuollossa
Rautanen, Maritza; Kiviranta, Heidi (2014)
Rautanen, Maritza
Kiviranta, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102614941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102614941
Tiivistelmä
Opinnäytetyön idea syntyi kiinnostuksesta nuorten kanssa työskentelyyn, toiminnallisuuteen ja valokuvaukseen. Yhteistyötahona toimi Tampereen kaupungin lapsiperheiden sosiaaliasemien ohjaustyö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää kesäksi 2014 pienryhmätoimintaa yläkouluikäisille lastensuojelun vanhoille ja nykyisille asiakkaille, joille on tarpeellista ja ajankohtaista tulevaisuuden ja minäkuvan miettiminen. Ryhmään valikoitui kahdeksan 14–17-vuotiasta nuorta, joista kuusi oli ryhmässä mukana loppuun asti. Tutkittaviksi ilmiöiksi muodostuivat tulevaisuudensuunnitelmien selkeytyminen ja nuorten minäkuvan vahvistuminen. Pienryhmätoiminnan seitsemän tapaamiskertaa koostuivat erilaisista taidelähtöisistä harjoituksista, joiden pääpaino oli valokuvatyöskentelyssä.
Opinnäytetyön aineistoa kerättiin pienryhmätoiminnan alussa alkukyselyllä, jossa tiedusteltiin nuorten tulevaisuudensuunnitelmia ja käsitystä omasta itsestään. Osallistuva havainnointi toimi havainnointimenetelmänä koko pienryhmätoiminnan ajan. Pienryhmätoiminnan lopussa jokainen nuori haastateltiin henkilökohtaisesti kolmen teeman avulla. Haastatteluteemat liittyivät tulevaisuusorientaatioon, minäkuvaan ja ryhmän tuomiin kokemuksiin. Nämä haastattelut tallennettiin. Alkukysely toimi vertailupohjana haastattelulle tuomalla tutkittavien ilmiöiden muutoksia näkyviksi.
Nuoret kokivat pienryhmätyöskentelyn hyödylliseksi. Moni kertoi miettineensä tulevaisuuttaan työskentelyn aikana paljon enemmän kuin yleensä, sillä omat unelmat, toiveet ja haaveet olivat läsnä useissa harjoituksissa. Valokuvatyöskentely koettiin hyvänä menetelmänä selkeyttää ja vahvistaa ajatuksia tulevasta. Sen koettiin myös huomaamatta korjanneen tai vahvistaneen osan nuorista minäkuvaa. Moni kertoi saaneensa itsevarmuutta huomattavasti lisää ja oppineensa pitämään itsestään.
Opinnäytetyö osoitti valokuvatyöskentelyn olevan tehokas menetelmä nuorten kanssa työskenneltäessä. Menetelmää voi myös hyödyntää soveltaen eri asiakasryhmien kanssa. Kokemus osoittaa, että valokuvatyöskentelyä voisi hyödyntää muiden toiminnallisten menetelmien lisäksi nykyistä enemmän lastensuojelussa. Toiminnalliset menetelmät antavat mahdollisuuden käsitellä asioita ja tunteita luovemmin.
Opinnäytetyön aineistoa kerättiin pienryhmätoiminnan alussa alkukyselyllä, jossa tiedusteltiin nuorten tulevaisuudensuunnitelmia ja käsitystä omasta itsestään. Osallistuva havainnointi toimi havainnointimenetelmänä koko pienryhmätoiminnan ajan. Pienryhmätoiminnan lopussa jokainen nuori haastateltiin henkilökohtaisesti kolmen teeman avulla. Haastatteluteemat liittyivät tulevaisuusorientaatioon, minäkuvaan ja ryhmän tuomiin kokemuksiin. Nämä haastattelut tallennettiin. Alkukysely toimi vertailupohjana haastattelulle tuomalla tutkittavien ilmiöiden muutoksia näkyviksi.
Nuoret kokivat pienryhmätyöskentelyn hyödylliseksi. Moni kertoi miettineensä tulevaisuuttaan työskentelyn aikana paljon enemmän kuin yleensä, sillä omat unelmat, toiveet ja haaveet olivat läsnä useissa harjoituksissa. Valokuvatyöskentely koettiin hyvänä menetelmänä selkeyttää ja vahvistaa ajatuksia tulevasta. Sen koettiin myös huomaamatta korjanneen tai vahvistaneen osan nuorista minäkuvaa. Moni kertoi saaneensa itsevarmuutta huomattavasti lisää ja oppineensa pitämään itsestään.
Opinnäytetyö osoitti valokuvatyöskentelyn olevan tehokas menetelmä nuorten kanssa työskenneltäessä. Menetelmää voi myös hyödyntää soveltaen eri asiakasryhmien kanssa. Kokemus osoittaa, että valokuvatyöskentelyä voisi hyödyntää muiden toiminnallisten menetelmien lisäksi nykyistä enemmän lastensuojelussa. Toiminnalliset menetelmät antavat mahdollisuuden käsitellä asioita ja tunteita luovemmin.