Vuorohoitoa lapsen silmin : lasten saduttaminen
Kytö, Sanna (2014)
Kytö, Sanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714960
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaaliala, Kotka
KYTÖ, SANNA VUOROHOITOA LAPSEN SILMIN
Opinnäytetyö 49 sivua + 3 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Miia Heikkinen
Toimeksiantaja Kouvolan kaupunki
Avainsanat vuorohoito, varhaiskasvatus, turvantunne, sadutus
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, mitä lapset kokevat vuorohoidosta tärkeäksi ja mikä lisää lasten turvallisuuden tunnetta vuorohoidossa. Opinnäytetyön yhtenä keskeisenä tavoitteena oli saada selville saduttamalla 5-7- vuotiaita lapsia siitä, mitä asioita he ko-kivat heille tärkeäksi ollessaan vuorohoidossa. Samalla välittyy tietoa siitä, millaiseksi he kokevat vuorohoidossa olonsa. Sadutuksen pohjalla toimi lasten piirtely- sekä maa-laustaidot. Sadutuksen rinnalla käytetään avointa keskustelua aineiston keruuseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda lapsen näkökulma esiin vuorohoidosta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen toteutin vuoropäiväkodissa, josta tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän 5-7-vuotiasta lasta. Aineistonkeruun toteu-tin saduttamalla lapsia kesäkuussa 2014. Sadut muodostuivat kahdesta aihesadutuk-sesta, jonka avulla oli mahdollisuus saada lapsen oma ääni kuuluviin. Lasten tarinoiden yhteydessä käytin avointa keskustelua, jotka tarinoiden kanssa analysoin sisällönana-lyysin menetelmin.
Opinnäytetyössä halutaan tuoda esiin, miten lapset kokevat vuorohoidossa olon ja mitä asioita nousee tarinoissa ja keskusteluissa esille. Tärkeimmäksi lasten mielestä esille nousi vuorohoidon kasvuympäristö, turvantunne, perushoito ja toiminnallisuus.
Opinnäytetyön tuloksista voi päätellä, että lapset kokevat olonsa vuorohoidossa turval-liseksi ja viihtyisäksi. Leikkikaverit lisäävät lasten viihtyvyyttä. Vuorohoidossa näyt-täisi toteutuvan varhaiskasvatukseen asetettuja tavoitteita.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaaliala, Kotka
KYTÖ, SANNA VUOROHOITOA LAPSEN SILMIN
Opinnäytetyö 49 sivua + 3 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Miia Heikkinen
Toimeksiantaja Kouvolan kaupunki
Avainsanat vuorohoito, varhaiskasvatus, turvantunne, sadutus
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, mitä lapset kokevat vuorohoidosta tärkeäksi ja mikä lisää lasten turvallisuuden tunnetta vuorohoidossa. Opinnäytetyön yhtenä keskeisenä tavoitteena oli saada selville saduttamalla 5-7- vuotiaita lapsia siitä, mitä asioita he ko-kivat heille tärkeäksi ollessaan vuorohoidossa. Samalla välittyy tietoa siitä, millaiseksi he kokevat vuorohoidossa olonsa. Sadutuksen pohjalla toimi lasten piirtely- sekä maa-laustaidot. Sadutuksen rinnalla käytetään avointa keskustelua aineiston keruuseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda lapsen näkökulma esiin vuorohoidosta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen toteutin vuoropäiväkodissa, josta tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän 5-7-vuotiasta lasta. Aineistonkeruun toteu-tin saduttamalla lapsia kesäkuussa 2014. Sadut muodostuivat kahdesta aihesadutuk-sesta, jonka avulla oli mahdollisuus saada lapsen oma ääni kuuluviin. Lasten tarinoiden yhteydessä käytin avointa keskustelua, jotka tarinoiden kanssa analysoin sisällönana-lyysin menetelmin.
Opinnäytetyössä halutaan tuoda esiin, miten lapset kokevat vuorohoidossa olon ja mitä asioita nousee tarinoissa ja keskusteluissa esille. Tärkeimmäksi lasten mielestä esille nousi vuorohoidon kasvuympäristö, turvantunne, perushoito ja toiminnallisuus.
Opinnäytetyön tuloksista voi päätellä, että lapset kokevat olonsa vuorohoidossa turval-liseksi ja viihtyisäksi. Leikkikaverit lisäävät lasten viihtyvyyttä. Vuorohoidossa näyt-täisi toteutuvan varhaiskasvatukseen asetettuja tavoitteita.