Opiskeluhyvinvointi insinööriopiskelijoilla
Kokkonen, Karoliina; Rouhiainen, Veera (2014)
Kokkonen, Karoliina
Rouhiainen, Veera
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714967
Tiivistelmä
Opiskeluhyvinvointi on kansanterveydellisesti merkittävä asia ja näin ollen mielenkiintoinen sekä tärkeä tutkimusaihe. Tämä opinnäytetyö liittyy laajempaan opiskeluhyvinvointihankkeeseen, jonka tavoitteena on opiskeluhyvinvoinnin edistäminen. Hanke pohjautuu Karasekin ja Theorellin (1990) työn vaativuus-hallinta-tuki-malliin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada lisää tietoa opiskeluhyvinvoinnista ja siihen liittyvistä tekijöistä. Tavoitteena oli saada tietoa insinööriopiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnista sekä luoda pohjaa opiskeluhyvinvoinnin kehittämiselle. Opinnäytetyö toteutettiin keskivaiheessa opintojaan oleville insinööriopiskelijoille. Tutkimuskysymykset selvittivät millainen on opiskelijoiden kokema opintojen vaativuus, hallinta ja sosiaalinen tuki sekä kokemus omista opinnoistaan.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tutkintamenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, minkä jälkeen vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Kyselyyn vastasi yhteensä 283 opiskelijaa. Suurin osa (90,5 %) kyselyyn vastanneista oli miehiä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Tampereen ammattikorkeakoulun insinööriopiskelijat kokevat opiskelun leppoisana. Opiskelijat ovat myös ylpeitä saadessaan opiskella juuri tässä ammattikorkeakoulussa. Suurin osa haluaa jatkaa opintojaan, mutta myös poikkeuksia löytyy.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää laajemmassa opiskeluhyvinvointi-hankkeessa hyvää tutkimuskäytäntöä noudattaen. Opinnäytetyön tuloksia apuna käyttäen voisi selvittää kuinka naisvaltaisen alan koettu opiskeluhyvinvointi eroaa miesvaltaisen alan opiskeluhyvinvoinnista. Tutkimusta voitaisiin tehdä myös heterogeenisemmälle alalle, esimerkiksi tradenomiopiskelijoille, jotta nähtäisiin onko ryhmänsisäisillä sukupuolieroilla merkitystä opiskeluhyvinvoinnin kannalta. Lisäksi voisi selvittää onko aikaisemmalla koulutuspohjalla merkitystä opiskeluhyvinvoinnin kokemisessa tai onko suomalaisten ammattikorkeakoulu ja yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointi samankaltaista.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tutkintamenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, minkä jälkeen vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Kyselyyn vastasi yhteensä 283 opiskelijaa. Suurin osa (90,5 %) kyselyyn vastanneista oli miehiä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Tampereen ammattikorkeakoulun insinööriopiskelijat kokevat opiskelun leppoisana. Opiskelijat ovat myös ylpeitä saadessaan opiskella juuri tässä ammattikorkeakoulussa. Suurin osa haluaa jatkaa opintojaan, mutta myös poikkeuksia löytyy.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää laajemmassa opiskeluhyvinvointi-hankkeessa hyvää tutkimuskäytäntöä noudattaen. Opinnäytetyön tuloksia apuna käyttäen voisi selvittää kuinka naisvaltaisen alan koettu opiskeluhyvinvointi eroaa miesvaltaisen alan opiskeluhyvinvoinnista. Tutkimusta voitaisiin tehdä myös heterogeenisemmälle alalle, esimerkiksi tradenomiopiskelijoille, jotta nähtäisiin onko ryhmänsisäisillä sukupuolieroilla merkitystä opiskeluhyvinvoinnin kannalta. Lisäksi voisi selvittää onko aikaisemmalla koulutuspohjalla merkitystä opiskeluhyvinvoinnin kokemisessa tai onko suomalaisten ammattikorkeakoulu ja yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointi samankaltaista.