Verkkokaupan kehittämissuunnitelma : Case SELMU ry
Saksa, Anssi (2014)
Saksa, Anssi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714984
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämissuunnitelma Seinäjoen Elävän Musiikin yhdistyksen verkkokaupalle. Seinäjoen Elävän Musiikin yhdistyksen nykyinen verkkokauppa toimii pääasiassa pääsylippujen myyntikanavana. Verkkokaupan takana toimiva ohjelmisto on erittäin vanhentunut eikä sitä enää ylläpidetä. Nykyinen verkkokauppa ei täytä modernin verkkokaupan vaatimuksia eikä se tarjoa mitään lisäarvoa niin henkilökunnalle kuin asiakkaalle. Verkkokaupan informaatio on puutteellista, ja verkkokauppa on hyvin raskaslukuinen. Henkilökunnan on erittäin työlästä ja hankalaa ylläpitää verkkokauppaa, koska sen hallintaohjelma on vanha ja osittain jopa puutteellinen. SELMU ry menettää jopa myyntiä vanhentuneen verkkokaupan vuoksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda mahdollisimman kattava ja juuri SELMUlle sopiva kehittämissuunnitelma, jonka pohjalta yhdistys voi lähteä kehittämään verkkokauppaansa. Opinnäytetyössä on tarkasteltu verkkokaupan teoriaa kokonaisvaltaisesti, kartoitettu asiakastyytyväisyyttä asiakaskyselyllä sekä kerätty parannusehdotuksia ja kokemuksia haastattelujen avulla. Näitä kaikkia tiedonlähteitä on käytetty yhdessä, ja niiden pohjalta on muodostettu kattava kehittämissuunnitelma SELMUn verkkokaupan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena on muodostunut erittäin vahva tiedonlähde verkkokaupan perustamiseen ja kehittämiseen liittyvissä seikoissa. Asiakaskyselyn avulla sain selvitettyä hyvin asiakkaiden mielipiteen verkkokaupasta ja sen, mitä he odottavat ja haluavat modernilta verkkokaupalta. Haastatteluiden ja oman pohdinnan kautta on myös laadittu erittäin kattava lista tärkeistä nykyisestä verkkokaupasta puuttuvista ominaisuuksista ja modernin verkkokaupan toiminnoista. Opinnäytetyöhön on koottu kattava kokonaisuus erilaisista parannusehdotuksista ja otettu myös kantaa siihen, millaisen yhteistyökumppanin kanssa SELMUn tulisi lähteä viemään hanketta eteenpäin.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda mahdollisimman kattava ja juuri SELMUlle sopiva kehittämissuunnitelma, jonka pohjalta yhdistys voi lähteä kehittämään verkkokauppaansa. Opinnäytetyössä on tarkasteltu verkkokaupan teoriaa kokonaisvaltaisesti, kartoitettu asiakastyytyväisyyttä asiakaskyselyllä sekä kerätty parannusehdotuksia ja kokemuksia haastattelujen avulla. Näitä kaikkia tiedonlähteitä on käytetty yhdessä, ja niiden pohjalta on muodostettu kattava kehittämissuunnitelma SELMUn verkkokaupan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena on muodostunut erittäin vahva tiedonlähde verkkokaupan perustamiseen ja kehittämiseen liittyvissä seikoissa. Asiakaskyselyn avulla sain selvitettyä hyvin asiakkaiden mielipiteen verkkokaupasta ja sen, mitä he odottavat ja haluavat modernilta verkkokaupalta. Haastatteluiden ja oman pohdinnan kautta on myös laadittu erittäin kattava lista tärkeistä nykyisestä verkkokaupasta puuttuvista ominaisuuksista ja modernin verkkokaupan toiminnoista. Opinnäytetyöhön on koottu kattava kokonaisuus erilaisista parannusehdotuksista ja otettu myös kantaa siihen, millaisen yhteistyökumppanin kanssa SELMUn tulisi lähteä viemään hanketta eteenpäin.