LbD-toimintamalli osana opiskelijan ammatillista kasvua; esimerkkinä Laurea Leppävaara
Kukkonen, Miia; Tiili, Ida (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kukkonen, Miia
Tiili, Ida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714985
Tiivistelmä
Tässä tutkielmatyyppisessä opinnäytetyössä tutkittiin LbD-toimintamallia osana opiskelijan ammatillista kasvua. Tutkimus on toteutettu osana LbD4All-hanketta ja sen toimeksiantajana on Laurea-ammattikorkeakoulu. Hanke kulkee virallisesti nimellä LeTeEm, eli Learners, Teachers and Employers, mutta Suomessa sitä kutsutaan nimellä LbD4All. Opinnäytetyö keskittyy Laurea Leppävaaran toimipisteeseen. Hankkeen perustana on lähteä viemään Laureassa kehitettyä pedagogista Learning by Developing – toimintamallia eteenpäin. Tämän opinnäytetyön tehtävänä on osana hanketta tuottaa tietoa kyseisen toimintamallin toteutumisesta Laurea Leppävaarassa opiskelijoiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tulosten on tarkoitus tukea Learning by Developing –toimintamallin levittämistä uusiin kohteisiin.
LbD4All–hankkeen aikana Learning by Developing –toimintamallia on tarkoitus pilotoida peruskouluissa viidessä eri Euroopan maassa; Suomessa, Romaniassa, Belgiassa, Bulgariassa ja Skotlannissa. Laurea-ammattikorkeakoulun on tarkoitus tässä hankkeessa luoda työvälineitä ja tuottaa tietoa LbD-toimintamallin soveltamiseksi peruskoulukäyttöön. Tässä opinnäytetyössä Learning by Developing –toimintamallin toteutumista opintojaksoilla tutkittiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkimusmenetelminä käytettiin palautedokumenttien tarkastelua opintojaksopalautteista sekä ryhmässä toteutettavaa teemahaastattelua. Palautedokumenttien tarkastelussa käytettiin 12 opintojakson palautteita kahdesta eri Laurea Leppävaaran koulutusohjelmasta. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin ja dokumenttianalyysin avulla. Näiden menetelmien avulla saatiin mahdollisimman kattava kokonaiskuva opiskelijoiden mielipiteistä LbD-toimintamallin toteutumisen suhteen Laurea Leppävaaran toimipisteessä.
Opinnäytetyön tulokset tukevat LbD4All–hankkeen levittämistä antamalla vastauksia LbD-toimintamallin toteutumisen onnistumisista ja mahdollisista epäkohdista. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että LbD-toimintamallin toteutumisen kannalta ja siitä saatavien hyötyjen maksimoimiseksi orientaatiovaiheeseen tulisi panostaa kaikista eniten. Toimintamallin ymmärtäminen tuotti ajoittain hankaluuksia puutteellisen perehdytyksen vuoksi. LbD-toimintamalli sai opiskelijoilta kuitenkin paljon hyvää palautetta ja se on koettu hyväksi tavaksi opiskella.
LbD4All–hankkeen aikana Learning by Developing –toimintamallia on tarkoitus pilotoida peruskouluissa viidessä eri Euroopan maassa; Suomessa, Romaniassa, Belgiassa, Bulgariassa ja Skotlannissa. Laurea-ammattikorkeakoulun on tarkoitus tässä hankkeessa luoda työvälineitä ja tuottaa tietoa LbD-toimintamallin soveltamiseksi peruskoulukäyttöön. Tässä opinnäytetyössä Learning by Developing –toimintamallin toteutumista opintojaksoilla tutkittiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkimusmenetelminä käytettiin palautedokumenttien tarkastelua opintojaksopalautteista sekä ryhmässä toteutettavaa teemahaastattelua. Palautedokumenttien tarkastelussa käytettiin 12 opintojakson palautteita kahdesta eri Laurea Leppävaaran koulutusohjelmasta. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin ja dokumenttianalyysin avulla. Näiden menetelmien avulla saatiin mahdollisimman kattava kokonaiskuva opiskelijoiden mielipiteistä LbD-toimintamallin toteutumisen suhteen Laurea Leppävaaran toimipisteessä.
Opinnäytetyön tulokset tukevat LbD4All–hankkeen levittämistä antamalla vastauksia LbD-toimintamallin toteutumisen onnistumisista ja mahdollisista epäkohdista. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että LbD-toimintamallin toteutumisen kannalta ja siitä saatavien hyötyjen maksimoimiseksi orientaatiovaiheeseen tulisi panostaa kaikista eniten. Toimintamallin ymmärtäminen tuotti ajoittain hankaluuksia puutteellisen perehdytyksen vuoksi. LbD-toimintamalli sai opiskelijoilta kuitenkin paljon hyvää palautetta ja se on koettu hyväksi tavaksi opiskella.