Pienten elintarvikeyritysten yhteistyöverkostot
Ojanen, Eero (2014)
Ojanen, Eero
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103015099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103015099
Tiivistelmä
Pieniä elintarvikeyrityksiä on ollut aina, mutta kasvanut lähiruoan suosio on mahdollistanut uusien toimijoiden pääsyn markkinoille. Pienet yritykset pärjäävät markkinoilla laadukkailla tuotteilla ja erikoistumalla. Pienen elintarvikeyrityksen kannalta on oleellista, että se voi keskittyä oleelliseen eli ruoan valmistukseen. Yhteistyöverkostot auttavat yrityksiä päivittäisessä toiminnassa ja antavat mahdollisuuden keskittyä ydinosaamiseen. Yhteistyökumppaneille voidaan ulkoistaa joitakin työvaiheita tai niitä voidaan suorittaa yhteistyönä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata erilaisten yhteistyöverkostojen toimintatapaa sekä tuoda esiin erilaisia toimintamalleja. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla pienten elintarvikeyritysten edustajia. Haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään yritysten yhteistyöverkostoiden laajuutta, toimijoita, toimintatapoja sekä hyötyjä. Haastattelut suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastatteluin ja tulokset käsiteltiin teemoittain.
Tuloksien perusteella yritykset verkostoituvat hyvin eri tavoin. Yhteistyöverkkoja luodaan sitä mukaan kuin yhteistyökumppanille ilmenee tarve. Yhteistyökumppaneita hyödynnettiin muun muassa raaka-aineiden tuotannossa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Yhteistyöverkostojen laajuutta oli lähes mahdotonta tarkkaan määritellä, koska yhteistyöverkostoon kuuluvien yrityksien suhteet saattoivat olla hyvin vapaamuotoisia ja satunnaisia.
Pienille elintarvikeyrityksille yhteistyöverkosto merkitsee erityisesti toiminnallista hyötyä. Yhteistyö-verkoston avulla hankitaan paljon raaka-aineita ja valmistukseen liittyviä tarvikkeita. Osalle yrityksistä yhteistyöverkostosta saatiin myös paljon henkistä pääomaa ja vaikutusmahdollisuuksia. Yrityksien edustajille verkostoituminen ei ollut itseisarvo, vaan yhteistyökumppanit hankitaan yrityksen toiminnan kannalta, ei sosiaalisilla perusteilla. Haastatteluissa nousi esiin, kuinka paljon potentiaalia saattaisi olla suuremmille elintarvikeyritykselle suoritettavassa alihankinnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata erilaisten yhteistyöverkostojen toimintatapaa sekä tuoda esiin erilaisia toimintamalleja. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla pienten elintarvikeyritysten edustajia. Haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään yritysten yhteistyöverkostoiden laajuutta, toimijoita, toimintatapoja sekä hyötyjä. Haastattelut suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastatteluin ja tulokset käsiteltiin teemoittain.
Tuloksien perusteella yritykset verkostoituvat hyvin eri tavoin. Yhteistyöverkkoja luodaan sitä mukaan kuin yhteistyökumppanille ilmenee tarve. Yhteistyökumppaneita hyödynnettiin muun muassa raaka-aineiden tuotannossa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Yhteistyöverkostojen laajuutta oli lähes mahdotonta tarkkaan määritellä, koska yhteistyöverkostoon kuuluvien yrityksien suhteet saattoivat olla hyvin vapaamuotoisia ja satunnaisia.
Pienille elintarvikeyrityksille yhteistyöverkosto merkitsee erityisesti toiminnallista hyötyä. Yhteistyö-verkoston avulla hankitaan paljon raaka-aineita ja valmistukseen liittyviä tarvikkeita. Osalle yrityksistä yhteistyöverkostosta saatiin myös paljon henkistä pääomaa ja vaikutusmahdollisuuksia. Yrityksien edustajille verkostoituminen ei ollut itseisarvo, vaan yhteistyökumppanit hankitaan yrityksen toiminnan kannalta, ei sosiaalisilla perusteilla. Haastatteluissa nousi esiin, kuinka paljon potentiaalia saattaisi olla suuremmille elintarvikeyritykselle suoritettavassa alihankinnassa.