Koulukiusaamiseen puuttuminen
Määttänen, Marika (2013)
Määttänen, Marika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103115112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103115112
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotiin esiin kokemuksia Punaisen Ristin Tampereen Nuorten turvatalolla ohjatusta koulukiusaamista käsittelevästä vertaisryhmästä. Ryhmä suunnattiin tamperelaisille seitsemäsluokkalaisille koulukiusaamista kohdanneille tytöille.
Havainnoimalla ryhmän toimintaa tarkasteltiin, miten seitsemäsluokkalaiset tytöt haluavat käsitellä koulukiusaamista ja miten koulukiusaamisteema tulisi ottaa ohjauksessa huomioon. Opinnäytteen tuloksia tullaan hyödyntämään tulevissa Nuorten turvatalolla järjestettävissä ryhmissä.
Laadullisen tutkimusmateriaali kerättiin osallistuvan havainnoinnin, videomateriaalin sekä palautelomakkeiden kautta. Ryhmäkerrat pohjautuivat toimintatutkimukselliseen otteeseen. Ryhmät etenivät prosessinomaisesti palautelomakkeista saatujen palautteiden avulla eteenpäin.
Tutkimuksen mukaan seitsemäsluokkalaiset tytöt haluavat käsitellä koulukiusaamista keskustelemalla sekä toiminnallisesti. Parhaiten koulukiusaamista käsittelevä ryhmä toimii suljettuna teemaryhmänä, jonka ohjaajina toimivat työntekijä yhdessä vapaaehtoisen kanssa. Muita esille nousseita aiheita olivat yksinäisyys, ohjaajan rooli ryhmän vetäjänä sekä vertaisryhmän merkitys koulukiusaamisteeman käsittelyssä.
Havainnoimalla ryhmän toimintaa tarkasteltiin, miten seitsemäsluokkalaiset tytöt haluavat käsitellä koulukiusaamista ja miten koulukiusaamisteema tulisi ottaa ohjauksessa huomioon. Opinnäytteen tuloksia tullaan hyödyntämään tulevissa Nuorten turvatalolla järjestettävissä ryhmissä.
Laadullisen tutkimusmateriaali kerättiin osallistuvan havainnoinnin, videomateriaalin sekä palautelomakkeiden kautta. Ryhmäkerrat pohjautuivat toimintatutkimukselliseen otteeseen. Ryhmät etenivät prosessinomaisesti palautelomakkeista saatujen palautteiden avulla eteenpäin.
Tutkimuksen mukaan seitsemäsluokkalaiset tytöt haluavat käsitellä koulukiusaamista keskustelemalla sekä toiminnallisesti. Parhaiten koulukiusaamista käsittelevä ryhmä toimii suljettuna teemaryhmänä, jonka ohjaajina toimivat työntekijä yhdessä vapaaehtoisen kanssa. Muita esille nousseita aiheita olivat yksinäisyys, ohjaajan rooli ryhmän vetäjänä sekä vertaisryhmän merkitys koulukiusaamisteeman käsittelyssä.