Rekrytointiprosessin kehittäminen palvelumuotoilun avulla
Heloma, Riikka (2014)
Heloma, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102815021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102815021
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin Helsingin kaupungin varhaiskasvatusviraston rekrytointiprosessin kehittämistä palvelumuotoilun avulla. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin varhaiskasvatusviraston rekrytointiprosessin nykytila ja työnantajan maineen vaikutus työnhakijan valintoihin.
Opinnäytetyön viitekehyksessä esiteltiin rekrytointia osana strategista johtamista ja työantajan maineen merkitystä. Lisäksi siinä kuvattiin, miten palvelumuotoilua tehdään ja miten palvelumuotoiluprosessi muodostuu. Rekrytointiprosessia kehitettiin hyödyntämällä käyttäjien kokemuksia. Käyttäjiksi nähtiin sekä työnhakijat että rekrytointia tekevät esimiehet. Tutkimuksen aineisto koostui taustakyselystä, haastatteluista, fokusryhmähaastattelusta ja tutkijan omista kokemuksista.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että esimiehet kokivat rekrytoinnin kiinnostavaksi työtehtäväksi, vaikka pääkaupunkiseudulla on haasteellista löytää koulutettuja lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia töihin päiväkoteihin.
Rekrytointiprosessin tehostamiseksi ja selkiyttämiseksi sekä työnhakijat että rekrytoivat esimiehet esittivät osittain keskitettyä rekrytointipalvelua. Tämän nähtiin edistävän hakijoiden tasalaatuista palvelukokemusta ja esimiesten mahdollisuutta paneutua kärkihakijoiden valintaan. Molemmat osapuolet kokivat osaamisen tunnistamisen, oikean työnhakijan ja työnantajan kohtaamisen sekä laadukkaan palvelukokemuksen johtavan onnistuneeseen rekrytointiin. Työnhakijat arvostivat lisäksi myönteistä työnantajakuvaa, organisaation rekrytointiosaamista ja mahdollisuutta lisäinformaatioon rekrytointiprosessin aikana. Esimiehet korostivat, että heidän tulee itse valita työntekijä kärkihakijoiden joukosta. Lisäksi he pitivät tärkeänä rekrytointitoimenpiteitä, jotka edistävät työnhakijoiden sitoutumista valittuun tehtävään.
Opinnäytetyön viitekehyksessä esiteltiin rekrytointia osana strategista johtamista ja työantajan maineen merkitystä. Lisäksi siinä kuvattiin, miten palvelumuotoilua tehdään ja miten palvelumuotoiluprosessi muodostuu. Rekrytointiprosessia kehitettiin hyödyntämällä käyttäjien kokemuksia. Käyttäjiksi nähtiin sekä työnhakijat että rekrytointia tekevät esimiehet. Tutkimuksen aineisto koostui taustakyselystä, haastatteluista, fokusryhmähaastattelusta ja tutkijan omista kokemuksista.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että esimiehet kokivat rekrytoinnin kiinnostavaksi työtehtäväksi, vaikka pääkaupunkiseudulla on haasteellista löytää koulutettuja lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia töihin päiväkoteihin.
Rekrytointiprosessin tehostamiseksi ja selkiyttämiseksi sekä työnhakijat että rekrytoivat esimiehet esittivät osittain keskitettyä rekrytointipalvelua. Tämän nähtiin edistävän hakijoiden tasalaatuista palvelukokemusta ja esimiesten mahdollisuutta paneutua kärkihakijoiden valintaan. Molemmat osapuolet kokivat osaamisen tunnistamisen, oikean työnhakijan ja työnantajan kohtaamisen sekä laadukkaan palvelukokemuksen johtavan onnistuneeseen rekrytointiin. Työnhakijat arvostivat lisäksi myönteistä työnantajakuvaa, organisaation rekrytointiosaamista ja mahdollisuutta lisäinformaatioon rekrytointiprosessin aikana. Esimiehet korostivat, että heidän tulee itse valita työntekijä kärkihakijoiden joukosta. Lisäksi he pitivät tärkeänä rekrytointitoimenpiteitä, jotka edistävät työnhakijoiden sitoutumista valittuun tehtävään.